Luciano Berio – Music for Violin (CD Recensie)

josephpuglia-frontDe Amerikaanse violist Joseph Puglia is sinds hij in Nederland woont aan een gestage opmars bezig. Meer en meer zien we hem op de podia. Vorig jaar was hij regelmatig te gast tijdens ‘Dag in de Branding’ en als concertmeester van het Asko|Schönberg is hij eveneens regelmatig te bewonderen. Inmiddels ligt er ook een CD, Nr. 14 in Attaca’s reeks ‘Ladder of Escape’ en geheel gewijd aan de vioolmuziek van Luciano Berio.

Berio opende zo’n 10 jaar geleden voor Puglia de deur naar hedendaagse muziek zo laat hij weten. En het is mooi hoe hij die eerste kennismaking beschrijft: “When I first listened to Berio I thought: I have no idea what’s going on, but I definitely want to hear that again! The strange colours, harmonies and lyricism in his music drew me deeper into the world of 2oth century compositions, which I now consider an integral part of my musical life.”

Het grootste deel van de CD wordt in beslag genomen door de 34 ‘Duetti per due Violini”, een bijzondere verzameling zeer korte stukjes, muzikale portretjes van vrienden en collega’s. Maar deze stukjes hebben ook nog een ander kenmerk dat ze bijzonder maakt en dat tijdens de 39ste editie van Dag in de Branding, maart vorig jaar, tot een bijzondere live uitvoering leidde. Berio bepaalde dat de stukken uitgevoerd moesten worden door ervaren en onervaren musici tezamen, dus bijvoorbeeld door een leraar en zijn leerling en dat er geen onderscheid mocht worden gemaakt naar leeftijd. We horen Puglia in deze stukken dan ook onder andere samen met collega Heleen Hulst (nr.14), met de zeven jaar oude Kiano Carroll (nr. 1) en met Laurie Smukler (nr. 9) van wie Puglia een leerling was. Interessant is wat hij zelf over dit laatste stukje zegt: “At our first rehearsal we discovered that we had completely opposite ideas about the duet’s musical meaning. Upon meeting again a few months later I had re-thought my interpretation of the work and agreed fully with Laurie’s ideas. When I told her that I thought we should play it her way, she said that her views had also changed because of my ideas. In the end we ended up with yet another (hopefully even better) interpretation).”

Met de 14 ‘Sequenzas’ schreef Berio, tussen 1958 en 2002 een uitgebreide serie stukken voor solo instrumenten. De achtste is die voor viool solo. Een stuk dat door Berio overigens ook nog bewerkt is voor viool en orkest, onder de titel: ‘Corale su Sequenza VIII, per violine, due corni e archi’ en dat hier wordt uitgevoerd door Puglia, samen met de Nieuwe Philharmonie Utrecht, onder leiding van Johannes Leertouwer. Die ‘Sequenza VIII’, uit 1976, behoort zonder meer tot het mooiste uit de viool literatuur, maar is een razend moeilijk stuk. Puglia’s liefde voor Berio zorgt er hier echter voor en dat geldt eigenlijk voor het gehele album dat het stuk een aan perfectie grenzende uitvoering krijgt.

Bekijk hier de uitvoering van de duetti “Leonardo” and “Franco” door Joseph Puglia and Eva Huisman (9 jaar oud):