Jan Wouter Oostenrijk – We Are Connected (CD Recensie)

Gitarist Jan Wouter Oostenrijk opereert al weer enige tijd op het snijvlak van oost en west. Hij voelt zich inmiddels al weer ruim twee decennia aangetrokken tot de muziek van het Midden Oosten en Noord Afrika, tourde de afgelopen jaren extensief met collega musici als de Algerijnse percussionist Karim Ziad en de Marokkaanse zanger Farid Ghannam en ontwikkelde voor zijn nieuwe album ‘We Are Connected’ zelfs zijn eigen quartertone gitaar om recht te kunnen doen aan de specifieke aard van de Arabische muziek.

Die titel is Oostenrijk uit het hart gegrepen, doelend op de door de vluchtelingencrisis en terrorisme oplopende spanning tussen Europa en het Nabije Oosten zegt hij dan ook: “Deze tijd vraagt om een positief geluid. Met onze muziek en samenwerkingen laten wij horen en zien dat het anders kan. Wij verbinden, dat is de kracht van muziek.” En dat doet hij op dit album samen met bassist Marco van den Akker en drummer Bas Bouma, maar het is natuurlijk vooral Van Oostenrijk zelf die met die bijzondere gitaar weet te verrassen in een eclectische mix van rock, jazz, blues en ja, Arabische muziek. Met recht muziek op het snijvlak van culturen.

Lekkere pittige muziek ook. ‘Sabah el Nour’ – het antwoord dat je iemand geeft die je een goede morgen wenst en dat zoveel betekent als “mag je dag vol licht zijn” – is een energiek stuk met een duidelijk Arabische melodie. ‘Step Aside’ is dan weer veel meer westers georïenteerd, met een mooi stomend duet van Van den Akker en Bouma. In ‘Hurrya’, oftewel ‘vrijheid’ speelt het ritme van de Noord Afrikaanse blues een grote rol, in een wiegend tempo neemt het trio ons hier mee naar een Marokkaanse bruiloft. Opvallend in dit stuk is ook het oriëntaalse slagwerk van Bouma. ‘Best of Both’ vormt een kort rustpunt, een moment van reflectie, een nummer ook waarin Oostenrijk de zegeningen van immigratie verklankt. En dan gaat we met ‘Dutch in the Desert’ weer vol van start. Dit is een duidelijke ode aan de West Afrikaanse blues die bij ons bekend geworden is door de Tourareg uit Mali en Niger. Denk daarbij aan artiesten als Mdou Moctar, Bombino en Les Filles de Illighadad. Bij ‘New Wave Oriental’ zitten we weer meer aan de westerse kant van het muzikale spectrum. Een stuk waarvoor Oostenrijk inspiratie haalde bij ‘Killing an Arab’ van The Cure en dat inderdaad ook aansluiting zoekt bij de new wave. Afsluiten doen we in stijl met het korte, spannende Carry On.

Al met al is ‘We Are Connected’ een boeiend album waarin Oostenrijk met zijn companen een geslaagde cross-over brengt. Het enige minpuntje is dat het album wat aan de korte kant is. De meeste nummers had hij nog wel wat verder uit elkaar mogen trekken, materiaal genoeg.

Bekijk hier live opnames gemaakt voor vpro’s vrije geluiden van ‘Sabah el Nour’:

En hier de officiële clip van ‘Hurrya’:

Reacties zijn gesloten.