Territoire – Alix (CD Recensie)

Slavernij is het thema van het nieuwe album van het Franse Territoire, de band rond Olivier Arson, waarop hij tevens samenwerkt met techno producer Oscar Mulero en de audio-visuele kunstenaar Tasio. Verder vinden we de vaste leden van Territoire opt dit album terug. Naast Arson, die zich over de elektronica buigt, zijn dit gitarist David Sergeant, klarinettist Greg Gobel en David Herrington die de tuba bespeelt.

Deze tekst begeleidt het album: “Every day they order Alix to wake up, and he wakes up. They order him to eat, and he eats. They order him to get up, and he gets up. They order him to enter the white room, and he enters. They order him to lie down, and he lies down. And then, as they tie his hands and feet with some of the many ironworks, ribbons and straps that are in the room, Alix, who is not aware that he was released, falls asleep. It is the moment in which his brain registers each and every one of the words that were said to him, and he does it so avidly, unconsciously, but avidly. However, the darkness rapidly falls, stifling any hint of brain activity in a few seconds. Again the impenetrable blackness, again the night. Wake up.”

Slavernij, we dachten dat die inmiddels overal is afgeschaft, niets is echter minder waar. Want hoe komen we anders aan al die spullen die wij inmiddels als onmisbaar beschouwen? Maar hoe voelt dat, moderne slavernij? Het zijn van een schakel in een eindeloos productieproces? Dat is wat Arson ons middels dit album duidelijk wil maken. In ‘Sourd’ zet hij direct de duistere sfeer neer die daarbij hoort, met een donkere klankmist, lange diepe lijnen van de tuba en iets minder diepe van de klarinet en aangevuld met onheilspellende stemmen. Mulero’s invloed zit in het slepende, lome ritme dat volgt, het ritme van de sleur die hierboven zo mooi verwoord is. Maar het kan erger: ‘Esclvvv’ is ronduit angstaanjagend. Mulero’s ijskoude ritme en Arson’s snijdende, krijsende tonen gaan hier door merg en been. Dit is de horror! Prachtig is de videoclip die BRBR bij dit nummer maakte van Chinese arbeiders die met lunchpauze gaan. Nee, de slavernij is nog immer onder ons. ‘Soumission’ is al even zwart en beladen, de samples die Arson hier gebruikt laten niets aan de verbeelding over.

Monotonie, eindeloze, uitzichtloze monotonie, dat is wat Arson ons hier continue, in allerlei gedaantes voorschotelt. De keuze voor Mulero is daarbij een zeer goede. Zijn duistere techno past op bijzondere wijze bij de muzikale verrichtingen van Territoire en de samles van Arson zelf. ‘Exil’ is wellicht het meest geslaagde voorbeeld van deze samenwerking, met name het middengedeelte waarin Mulero’s ritme vaag op de achtergrond klinkt terwijl we Sergeant, Gobel en Herrington in een bijna klassieke frase horen, tot Mulero terugkomt en samen met Arson’s samples ons wederom doet huiveren.

Een duister, maar zeer indringend album met een sterke boodschap. Het is meer dan ooit gewenst, nee, noodzakelijk.

Het album is te beluisteren en te koop via Bandcamp:

Bekijk hier de video die BRBR maakte bij ‘Esclvvv’: