Klara Lewis – Ett (Download recensie)

a0667479930_10De basis van het werk van de Zweedse Klara Lewis ligt bij het maken van veldopnames. In een Interview door Juno Plus van eind 2014 zegt zij daar zelf over:
“The way I work is just trying to listen all the time, walking around. If I hear some tone or texture in a sound I’ll record it and try to extract what caught my ear, and just build from that.”


Die opnames worden door haar vervolgens zodanig bewerkt dat het origineel vrijwel onherkenbaar wordt. Laag na laag bouwt ze haar structuren, om uiteindelijk te komen tot een setting die vaak veel weg heeft van industrial, maar dan met een melancholieke ondertoon.

9a41ab1927-Klara Lewis_Photo by Christine_Richter_7Zo bestaat ‘Untitled’ uit elementen van veldopnames, samples, noise en ruis en gaat het gepaard met een goed dansbare beat. En ook hier klinkt het industrieel. ’49th Hour’ is een soort van geluidscollage in een vrij donkere stemming. Een veelheid van indrukken met relatief weinig structuur, behalve een machinaal aandoende beat. Ook ‘Surfaced’ heeft dat industriële. Hier in de vorm van een pulserende beat die regelmatig van klankkleur verandert en je als luisteraar mee voert.

De muziek van Lewis heeft zeker elementen van de Musique Concrète, maar ook van de techno. Het balanceert tussen deze grootheden, maar vindt ook zijn eigen stijl. Zeker voor een debuut is het opvallend hoe coherent en weldoordacht het geluid van Lewis reeds is. Het lange ‘Altered’ is hiervan wellicht het beste voorbeeld. Het nummer start met een droog klinkende, licht echoënde, monotone beat. Het klinkt alsof er iets aanloopt. Het geheel heeft een wat duistere, beklemmende sfeer. Al luisterend kom je in een soort van trance, tot halverwege die machinale beat wegvalt. Wat overblijft is een golvend geluid dat doorkruist wordt door vreemde, zelfs wat onrustbarende geluiden. Zie jezelf maar in midden in de nacht in het bos, waarbij je van alles hoort maar je weet niet wat het is en waar het vandaan komt.


‘Ett’ is te beluisteren en te koop via Bandcamp