David Lang – Love Fail (CD Recensie)

We blijven nog even bij het koor, als eerste stap in onze serie over de menselijke stem. Wat we nu klassieke muziek noemen ontstaat binnen de kloosters, met als vroegste overgeleverde vorm de gregoriaanse gezangen uit de negende eeuw. Later komt daar wereldlijke muziek bij, die dan vaak over de liefde gaat. Dat is, zie de popmuziek, vandaag de dag nog niet veel anders. Het geldt ook voor ‘Love Fail’ van David Lang dat vorig jaar door Cantaloupe Music werd uitgebracht.

Het stuk stamt uit 2012, oorspronkelijk geschreven voor het uit vier stemmen bestaande Anonymous 4. Drie jaar later bewerkte Lang het, speciaal voor het Lorelei Ensemble, tot een versie voor vrouwenkoor a capella, die op dit album centraal staat. Zijn inspiratie voor dit stuk haalde Lang bij één van de oudste liefdesgeschiedenissen uit ons deel van de wereld: Tristan en Isolde en dan met name het toevalselement. De twee worden immers na het per ongeluk drinken van een toverdrank verliefd. Oorspronkelijke teksten, vertaald in het Engels, vulde hij aan met andere gedichten tot één geheel.

Lorelei Ensemble. Foto: website

Opvallend aan de koor muziek van Lang, en je hoeft maar een paar minuten van dit album te beluisteren om zijn stijlvastheid mee te krijgen, is de prachtige wijze waarop hij de stemmen met elkaar verweeft tot een onlosmakelijk geheel. Ritme speelt daarin altijd een rol, vaak in de rol van een nadrukkelijk aanwezige onderstroom en versterkt door het heel bewust inzetten van stiltes. Meestal met een bezwerende, bijna hallucinerende uitwerking tot gevolg, beluister bijvoorbeeld ‘Dureth’, het derde nummer. Maar ook in veel langzamere, meer contemplatieve stukken, als ‘A Different Man’, treffen we dit fenomeen aan. In ‘Right and Wrong’ en ‘Forbidden Subjects’ horen we een andere veelbeproefde methode van Lang. Eén stem, hier de sopraan Sonja Tengblad, respectievelijk Sarah Brailey, zingt de centrale partij, terwijl andere stemmen hier op ritmische wijze omheen worden gegroepeerd, waarbij het geheel tot een soort van mantra aaneen wordt gesmeed.

En dit uit Boston afkomstige koor, onder leiding van de oprichtster Beth Miller, zingt dit ongelofelijk lastige stuk op prachtige wijze. Kristalhelder, kleurrijk en tevens met een groot inlevingsvermogen.

Beluister hier ‘Dureth’, ‘Right and Wrong’ en ‘Forbidden Subjects’: