Macelo dos Reis & Gonçalo Almeida – Sideralis / The Monkious – No Straight with Chaser (CD Recensie)

Ik vervolg mijn portret van de Portugese bassist Gonçalo Almeida met twee albums waarop hij te horen is met de gitarist Marcelo dos Reis. Op het bij Cipsela Records verschenen ‘Sideralis’ horen we ze als duo; In het bij Jacc Records verschenen ‘No Straight with Chaser’ van The Monkious samen met drummer Philipp Ernsting. Als de titel van dat trio bij u een bel doet rinkelen dan betekent dit dat u uw klassiekers kent, die titel verwijst natuurlijk naar dat beroemde album van Thelonious Monk, ‘Straight, No Chaser, en ja, dan valt de naam van dit trio ook op zijn plaats. En natuurlijk zijn de composities op dit album van Monk, maar net zoals dit trio de titel van dat beroemde album niet letterlijk overneemt, krijgen we hier ook geen regelrechte covers, gelukkig maar.

(meer…)

Lees verderMacelo dos Reis & Gonçalo Almeida – Sideralis / The Monkious – No Straight with Chaser (CD Recensie)

Gonçalo Almeida -Ecos do Éter / Tabula Sonorum – Aeminium Sonorum (CD Recensie)

Eén van de musici die vorige week zondag optrad tijdens één van de  door Sound in Motion georganiseeerde SUNDay AFternoon Showcases was de Portugese, tegenwoordig in Rotterdam wonende, bassist Gonçalo Almeida. Een productief man, iets wat ons uitnodigt weer eens wat uitgebreider stil te staan bij zijn altijd weer spannende en creatieve uitingen. Vandaag daarom aandacht voor zijn recente, bij de Portugese non-profit organisatie Osso,  verschenen solo album ‘Ecos do Éter’ dat al wel op Cd verkrijgbaar is, maar waarvan de LP nog even op zich laat wachten en voor het bij zijn eigen Cilinder Recordings verschenen ‘Aeminium Sonorum‘ dat hij opnam met de pianist Bart van Dongen. Een duo dat de naam Tabula Sonorum meekreeg. Morgen meer van Almeida, dan in de samenwerking met zijn landgenoot, de gitarist Marcelo dos Reis.

(meer…)

Lees verderGonçalo Almeida -Ecos do Éter / Tabula Sonorum – Aeminium Sonorum (CD Recensie)

SUNDay AFternoon Showcases / Camila Nebbia, Gonçalo Almeida & Sylvain Darrifourq – Hypomaniac (Concert / LP Recensie

Schouwburg De Kern, Wilrijk (Oorstof) – 17 mei 2026

Christer Bothén en Johan Berthling. Foto’s: Jef Vandebroek

Sound in Motion organiseert concerten maar heeft geen eigen podium. Voordeel daarvan is dat je nog eens ergens komt. Zo belandde ik afgelopen zondag in Schouwburg De Kern in de Antwerpse wijk Wilrijk, een mooi complex met twee fijne zalen. Onder de titel ‘SUNDay AFternoon Showcases’ hadden Koen Vandenhoudt en Christel Kumpen een drietal concerten geprogrammeerd met als rode draad vrije improvisatie. Daar hield de vergelijking overigens ook wel zo ongeveer op, iets dat weer eens bewijst hoe veelzijdig dit collectief programmeert. Hoogtepunt was natuurlijk het laatste concert van de middag, dat van de inmiddels vierentachtig jarige basklarinettist Christer Bothén, een levende legende op dit instrument en bassist Johan Berthling maar ook de twee andere concerten waren zeker de moeite waard. Een trio bestaand uit Christophe Albertijn, op synthesizer gitaar, een instrument dat ik wel al kende, maar nog niet eerder tijdens een liveconcert mocht bewonderen, Ghazal Faghihi op klarinet, Erik Heestermans op drums en alle drie op elektronica en een trio bestaand uit tenorsaxofoniste Camila Nebbia, de ons welbekende bassist Gonçalo Almeida en drummer Sylvain Darrifourcq. Van dat laatste trio verscheen onlangs hun debuutalbum op LP bij Defkaz Records, ‘Hypomaniac’ geheten.

(meer…)

Lees verderSUNDay AFternoon Showcases / Camila Nebbia, Gonçalo Almeida & Sylvain Darrifourq – Hypomaniac (Concert / LP Recensie

Louis Sclavis – India (CD Recensie)

Klarinettist Louis Sclavis komt op deze blog om de zoveel tijd voorbij. Ik houd van zijn toon en van zijn eclectische benadering van muziek. Het is jazz, folk,  klassiek en hij vermengt moeiteloos de westerse muziektraditie met die van andere continenten. Nu weer op ‘India’, de titel zegt al genoeg, dat hij maakte met zijn kwintet dat sinds 2015 al twee albums eerder uitbracht, ‘Loin Dans Les Terres (Live At Theater Gütersloh)’ uit 2017 en ‘Characters On A Wall’ uit 2019. Op dit nieuwe, bij Yolk Records verschenen ‘India’, vinden we wederom naast Sclavis op klarinetten, Olivier Laisney op trompet, Benjamin Moussay op piano, Sarah Murcia op contrabas en Christophe Lavergne op drums. Verder horen we in één stuk violist Dominique Pifarély in een gastrol.

(meer…)

Lees verderLouis Sclavis – India (CD Recensie)

Brian Landrus – Just When You Think You Know (CD Recensie)

Brian Landrus begon zijn carrière ooit als sessie muzikant voor Motown bands als The Temptations en The Four Tops, maar schakelde begin deze eeuw over op de jazz. Hij deed zijn master aan het New England Conservatory en ontwikkelde een voorkeur voor de lage noten, niet alleen op de saxofoon, maar ook op de klarinet en de fluit. Op zijn laatste album, het bij zijn eigen Blue Land verschenen ‘Just When You Think You Know’ horen we hem echter ook in het hoog. Een album dat hij maakte met een nieuw kwintet, verder bestaand uit gitarist Dave Stryker, oude maten bassist Lonnie Plaxico en drummer Rudy Royston en tenslotte zijn goede vriend Zaccai Curtis op piano en fender rhodes, waar hij overigens nooit eerder een album mee maakte.

(meer…)

Lees verderBrian Landrus – Just When You Think You Know (CD Recensie)

Flat Earth Society Orchestra – Missa Asinorum (Concert / CD Recensie) / The One (CD Recensie)

Paradox, Tilburg – 8 mei 2026

Ik zag ze in 2016, 2018, 2023 en afgelopen vrijdag: Het Flat Earth Society Orchestra, de trots van onze zuiderburen. Ik ben fan, ik geef het grif toe. Hoe kan het ook anders met dit stel creatievelingen dat je continu op het verkeerde been zet, vrolijk winkelt in alle denkbare muziekstijlen en wier concerten zich kenmerken door een niet te stuiten enthousiasme. En als je als bezoeker door de nodige tegenslagen niet zo geweldig in je vel zit, is dit ook nog eens het allerbeste medicijn dat je je kunt wensen. Probeer bij deze bigband maar eens somber te blijven! De muziek van het pas uitgekomen album ‘Missa Asinorum’ stond op het program, samen met een stuk van het vorige album, dat we hier ook maar gelijk nog even meenemen: ‘The One’.

(meer…)

Lees verderFlat Earth Society Orchestra – Missa Asinorum (Concert / CD Recensie) / The One (CD Recensie)

Anthony Braxton – 50+ Years of Creative Music / 2 comp (2023) (Boek / CD Recensie)

Op 4 juni aanstaande wordt Anthony Braxton 81. We kennen hem als vermaard rietblazer, één van de weinigen die zo ongeveer alle varianten van deze instrumentengroep beheerst, maar ook als componist. De termen ‘jazz’ en ‘klassiek’ zeggen hem daarbij weinig, liever spreekt hij over ‘creative music’. Een en ander laat onverlet dat hij toch vaak eerder gezien wordt als jazzmusicus, wellicht ook wel omdat hij vaak zelf de zijn door hem gecomponeerde muziek uitvoert en ook de overige uitvoerenden vaak uit die wereld afkomstig zijn, dan als componist. Dat juist zijn werk centraal stond tijdens de beroemde Ferienkurse in Darmstadt in 2023, het Mekka van de hedendaagse gecomponeerde muziek, vormde dan ook niet meer dan een terecht eerbetoon. Naar aanleiding van dit evenement verscheen vorig jaar bij Schott ‘Anthony Braxton – 50+ Years of Creative Music’ onder redactie van Braxtons biograaf Timo Hoyer en gitarist Kobe van Cauwenberghe, waarin juist dat aspect van Braxtons werk aandacht krijgt, als mede het album ‘2 comp (2023)’, met daarop de ‘Compositions’ nr. 445 en 446 voor groot ensemble die tijdens dit festival in première gingen.

(meer…)

Lees verderAnthony Braxton – 50+ Years of Creative Music / 2 comp (2023) (Boek / CD Recensie)

Akira Sakata – Hyperentasis / Rempis, Adasiewicz & Corsano – Dial Up (LP / CD Recensie)

Wat de twee albums die vandaag aan bod komen met elkaar verbindt is dat drie van de musici vanavond op het podium staan in De Singer, in een door Sound in Motion georganiseerd concert. Giovanni Di Domenico zal daar spelen met drummer Tatsuhisa Yamamoto en drummer Chris Corsano zal samenspelen samen Josh Berman en Jason Roebke. Hier starten we met Di Domenico, die in maart 2023 opnames maakte met de vermaarde saxofonist Akira Sakata, gitarist Giotis Damianidis, bassist Petros Damianidis en drummer Aleksandar Škorić; vervolgens treffen we Yamamoto samen met wederom Sakata, de broers (?) Damianidis en drummer Paal Nilssen-Love tijdens een concert ter gelegenheid van de tachtigste verjaardag van Sakata. Beide sets zijn te vinden op het bij defkaz records verschenen dubbelalbum ‘Hyperentasis’. Tot slot aandacht voor Corsano. Hij is te horen met saxofonist Dave Rempis en vibrafonist Jason Adasiewicz op het bij Aerophonic verschenen ‘Dial up’.

(meer…)

Lees verderAkira Sakata – Hyperentasis / Rempis, Adasiewicz & Corsano – Dial Up (LP / CD Recensie)

Satoko Fujii Quartet – Burning Wick / Kaze & Koichi Makigami – Shishiodoshi / Natsuki Tamura & Satoko Fujii – Ki (CD Recensie)

Het duo Satoko Fujii / Natsuki Tamura komt hier regelmatig voorbij, beiden zijn nog altijd bijzonder actief. Daarom vandaag nieuwe albums van het Satoko Fujii Quartet, ‘Burning Wick ; van Kaze, ‘Shishiodoshi’ en van het duo Tamura – Fujii, ‘Ki’. Alle albums verschenen bij Fujii’s eigen label Libra, al is ‘Shihiodoshi’ ook verkrijgbaar bij Circum Discs. In het kwartet horen we naast Fujii op piano en Tamura op trompet bassist Hayakawa Takeharu en drummer Tatsuya Yoshida; In Kaze trompettist Christian Pruvost, drummer Peter Orins en als gast Koichi Makigami op vocalen, shakuhachi en trompet en op ‘Ki’ horen we het duo andermaal op piano en trompet,

(meer…)

Lees verderSatoko Fujii Quartet – Burning Wick / Kaze & Koichi Makigami – Shishiodoshi / Natsuki Tamura & Satoko Fujii – Ki (CD Recensie)

Roscoe Mitchell & Michele Rabbia – In 2 (CD Recensie)

Roscoe Mitchell behoort tot de weinige nog levende grondleggers van de vrije improvisatie zoals die vanaf de jaren ’60 in de vorige eeuw opgang deed. Hij was in 1965, met pianist Jodie Christian, drummer Steve McCall en componist Phil Cohrhan de oprichter van de inmiddels legendarische Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM); richtte een paar jaar later het al even roemruchte Art Ensemble of Chicago mee op en werkte gestaag aan een inmiddels al bijna zeventig jaar durende carrière! En die is nog steeds niet voorbij, in mijn Cd speler ligt het bij Rogue Art verschenen ‘In 2’ waarop we deze onsterfelijke saxofonist horen improviseren met percussionist Michele Rabbia, ook te horen op elektronica.

(meer…)

Lees verderRoscoe Mitchell & Michele Rabbia – In 2 (CD Recensie)