Tanya Tagaq – Split Tooth: Saputjiji (Concert Recensie)

Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam – 7 juni 2026

Tanya Tagaq gedurende een eerdere uitvoering van deze show. Foto: Jan Gates

Hoe dit te duiden? Deze voorstelling van de Inuk zangeres en peformance kunstenares Tanya Tagaq in het Muziekgebouw aan ’t IJ, in het kader van het Holland Festival. Soms raakt het aan bekende zaken: heftige elektronica, aan techno verwante ritmiek, maar vaker betreden we met deze dame en haar gezelschap hele andere werelden, die van magie en horror, van geesten en goden, strijden emoties om de voorrang met een heftigheid die voor ons nuchtere Hollanders soms wel wat overtrokken aandoet.

(meer…)

Lees verderTanya Tagaq – Split Tooth: Saputjiji (Concert Recensie)

Instant Composers Pool (Concert Recensie)

Bimhuis, Amsterdam – 7 juni 2026

Het ICP Orchestra in de huidige vast bezetting. Vanaf links: Mary Oliver, Harald Austbø, Ab Baars, Guus Janssen, Han Bennink, Michael Moore, Tobias Delius, Thomas Heberer, Ernst Glerum, Joost Buis. Foto: Francesca Patella.

Zijn we nu reeds aan het oefenen voor het volgende carnaval? Trekt het circus naar de stad? Of is dit een hommage aan de Amerikaanse componist Charles Ives? Niets van dit alles en dit alles tegelijkertijd. Het is de Instant Composers Pool – volgend jaar bestaan ze 60 jaar –  in één van die onvergetelijke composities van de oprichter en voormalige pianist van dit gezelschap: Misha Mengelberg. Inmiddels een instituut, dat onderhand wel eens de onderscheiding immaterieel erfgoed van Unesco mag krijgen, met nog altijd een grotendeels consistente line-up. Weliswaar horen we nu, hier in het Bimhuis, als onderdeel van het Misha Kosmos Festival, Oscar-Jan Hoogland op piano – hij vervangt Guus Janssen – en is Harald Austbø op cello de permanente vervanger van Tristan Honsinger, maar verder is het als vanouds, met Thomas Heberer op trompet, Joost Buis op trombone, Michael Moore, Ab Baars en Tobias Delius op klarinetten en saxen, Mary Oliver op (alt)viool, Ernst Glerum op contrabas en Han Bennink op drums.

(meer…)

Lees verderInstant Composers Pool (Concert Recensie)

Huang Ruo – City of Floating Sounds (Concert Recensie)

Theater Carré, Amsterdam (Holland Festival) – 3 juni 2026

Het Symfonieorkest Vlaanderen, onder leiding van Martijn Dendievel en Huang Ruo tijdens de uitvoering van ‘Shattered Steps’. Foto’s: Janiek Dam

Woensdagavond vond de opening plaats van het jaarlijkse Holland Festival met ‘City of Floating Sounds’ en ‘Shattered Steps’ van de in de VS woonachtige Chinese componist Huang Ruo door het Symfonieorkest Vlaanderen onder leiding van Martijn Dendievel. Ruo behoort inmiddels tot een gezaghebbend componist die al een fors, met prijzen overladen oeuvre op zijn naam heeft staan. Dat uitgerekend zijn muziek het festival mag openen is dan ook niet echt verwonderlijk. Met zijn synthese tussen oost en west, maar ook tussen klassiek, pop, jazz en filmmuziek spreekt hij een groot publiek aan, theater Carré zat vol, zonder in te boeten aan kwaliteit.

(meer…)

Lees verderHuang Ruo – City of Floating Sounds (Concert Recensie)

Antoine Beuger Festival (Concert Recensie)

Orgelpark, Amsterdam – 31 mei 2026

Antoine Beuger. Foto: Co Broerse

Afgelopen zondag, ik kondigde het hier reeds eerder aan, zette pianist en componist Dante Boon in samenwerking met het Orgelpark zijn broeder in het vak Antoine Beuger in het zonnetje. Er klonken verdeeld over drie concerten vijf stukken van de meester, waarbij hij in twee stukken ook zelf te horen was op fluit. Samen met twee stukken van Boon zelf en van de rest van geestverwanten en voorgangers leverde dit een bijzonder enerverende middag op aan muziek in de geest van Wandelweiser, Beugers geesteskind.

(meer…)

Lees verderAntoine Beuger Festival (Concert Recensie)

Lahav Shani en Mahler 4 (Concert Recensie)

Concertgebouw Amsterdam (ntr ZaterdagMatinee) – 30 mei 2026

Lahav Shani voor het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Foto: Guido Pijper

Gisterenavond en morgen in De Doelen en vanmiddag in het Concertgebouw, dat laatste concert in het kader van het ntr ZaterdagMatinee, nam / neemt dirigent Lahav Shani na acht jaar afscheid als chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest met een afwisselend programma waarin meerdere rode lijnen uit die acht jaar samenkomen. We hoorden hem vanmiddag zelf achter de piano dirigerend in een concertaria van Wolfgang Amadeus Mozart, opkomen voor nieuwe muziek met het gloednieuwe ‘Symfonisch gedicht, opus 16’ van Tsotne Zedginidze, aandacht besteden aan bijna vergeten Nederlandse componisten, in dit geval Johan Wagenaar en tenslotte afsluiten met een voorbeeld van het grote symfonische repertoire: de vierde symfonie van Gustav Mahler.

(meer…)

Lees verderLahav Shani en Mahler 4 (Concert Recensie)

SUNDay AFternoon Showcases / Camila Nebbia, Gonçalo Almeida & Sylvain Darrifourq – Hypomaniac (Concert / LP Recensie

Schouwburg De Kern, Wilrijk (Oorstof) – 17 mei 2026

Christer Bothén en Johan Berthling. Foto’s: Jef Vandebroek

Sound in Motion organiseert concerten maar heeft geen eigen podium. Voordeel daarvan is dat je nog eens ergens komt. Zo belandde ik afgelopen zondag in Schouwburg De Kern in de Antwerpse wijk Wilrijk, een mooi complex met twee fijne zalen. Onder de titel ‘SUNDay AFternoon Showcases’ hadden Koen Vandenhoudt en Christel Kumpen een drietal concerten geprogrammeerd met als rode draad vrije improvisatie. Daar hield de vergelijking overigens ook wel zo ongeveer op, iets dat weer eens bewijst hoe veelzijdig dit collectief programmeert. Hoogtepunt was natuurlijk het laatste concert van de middag, dat van de inmiddels vierentachtig jarige basklarinettist Christer Bothén, een levende legende op dit instrument en bassist Johan Berthling maar ook de twee andere concerten waren zeker de moeite waard. Een trio bestaand uit Christophe Albertijn, op synthesizer gitaar, een instrument dat ik wel al kende, maar nog niet eerder tijdens een liveconcert mocht bewonderen, Ghazal Faghihi op klarinet, Erik Heestermans op drums en alle drie op elektronica en een trio bestaand uit tenorsaxofoniste Camila Nebbia, de ons welbekende bassist Gonçalo Almeida en drummer Sylvain Darrifourcq. Van dat laatste trio verscheen onlangs hun debuutalbum op LP bij Defkaz Records, ‘Hypomaniac’ geheten.

(meer…)

Lees verderSUNDay AFternoon Showcases / Camila Nebbia, Gonçalo Almeida & Sylvain Darrifourq – Hypomaniac (Concert / LP Recensie

Flat Earth Society Orchestra – Missa Asinorum (Concert / CD Recensie) / The One (CD Recensie)

Paradox, Tilburg – 8 mei 2026

Ik zag ze in 2016, 2018, 2023 en afgelopen vrijdag: Het Flat Earth Society Orchestra, de trots van onze zuiderburen. Ik ben fan, ik geef het grif toe. Hoe kan het ook anders met dit stel creatievelingen dat je continu op het verkeerde been zet, vrolijk winkelt in alle denkbare muziekstijlen en wier concerten zich kenmerken door een niet te stuiten enthousiasme. En als je als bezoeker door de nodige tegenslagen niet zo geweldig in je vel zit, is dit ook nog eens het allerbeste medicijn dat je je kunt wensen. Probeer bij deze bigband maar eens somber te blijven! De muziek van het pas uitgekomen album ‘Missa Asinorum’ stond op het program, samen met een stuk van het vorige album, dat we hier ook maar gelijk nog even meenemen: ‘The One’.

(meer…)

Lees verderFlat Earth Society Orchestra – Missa Asinorum (Concert / CD Recensie) / The One (CD Recensie)

Iain Bell – Medusa (Concert Recensie)

De Munt, Brussel – 6 mei 2026

Claudia Boyle als Medusa te midden van de versteende mannen. Foto’s: Simon van Rompay

Geweld tegen vrouwen, gelukkig komt er steeds meer verzet tegen. Al blijft iedere vaak traumatische gebeurtenis er één te veel. Dat het geweld van allen tijden is. doet aan de ernst niets af, maar laat veeleer zien dat we nog een lange weg te gaan hebben. Ik kom op deze regels naar aanleiding van de wereldpremière in De Munt van ‘Medusa’, de nieuwe opera van de voor mij onbekende Iain Bell, op een libretto van Lydia Steier die ook voor de regie tekent. Zonder meer een meesterwerk, even los van deze actuele problematiek. Medusa, een figuur uit de Griekse / Romeinse mythologie, wordt slachtoffer van een verkrachting. Zeventien jaar later kiest ze voor een zelfgekozen dood, haar trauma kwam ze nooit te boven. Claudia Boyle maakt als Medusa dat voor ons inzichtelijk, ondersteund door een prachtig libretto en schitterende muziek, in handen van het zoals altijd voortreffelijk spelende Symfonieorkest van de Munt, hier onder leiding van Michiel Delanghe.

(meer…)

Lees verderIain Bell – Medusa (Concert Recensie)

Jörg Widmann dirigeert Beethoven en zichzelf (Concert Recensie)

Concertgebouw, Amsterdam (NTR ZaterdagMatinee) – 25 april 2026

Jörg Widmann voor de Berliner Philharmoniker. Foto: Frederike van der Straeten

Componisten reageren op elkaar, dat is bekend. Zo componeerde Jörg Widmann in 2008 ‘con brio – concertouverture voor orkest’ met de zevende en achtste symfonie van Ludwig van Beethoven in gedachten. Dat was overigens ook de opdracht: het stuk zou als onderdeel van een Beethoven programma worden uitgevoerd – iets soortgelijks deed het Belgian National Orchestra in het seizoen 2018-2019. Gisteren stond het dan ook op het programma bij het NTR ZaterdagMatinee, uitgevoerd, door het Radio Filharmonisch Orkest met Widmann zelf als dirigent, samen met die zevende van Beethoven en de voor mij onbekende ‘Symfonische serenade’ van Erich Wolfgang Korngold uit 1947-48. Een stuk waar Widmann duidelijk enthousiast over is en dat hij onlangs ook op Cd opnam.

(meer…)

Lees verderJörg Widmann dirigeert Beethoven en zichzelf (Concert Recensie)

Tatsuhisa Yamamoto & Giovanni Di Domenico / Josh Berman, Jason Roebke & Chris Corsano (Concert Recensie)

De Singer, Rijkevorsel (Oorstof) – 24 april 2026

Giovanni Di Domenico. Foto’s Jef Vandebroek.

Gisteren wees ik reeds op een door Sound in Motion georganiseerde double bill in De Singer. Toetsenist Giovanni Di Domenico speelde met drummer Tatsuhisa Yamamoto; kornettist Josh Berman trad op met bassist Jason Roebke en drummer Chris Corsano. Bestond de eerste set uit één lange vrije improvisatie, de tweede set bevatte een aantal vrij korte composities, waarin overigens natuurlijk ook ruimte voor improvisatie was. Vol zit het bij lange na niet in De Singer. En dat blijft toch altijd weer jammer. We zijn het gewend, dit is immers geen muziek die iedereen aanstaat, hier klinken geen pakkende melodietjes en gemakkelijk in het gehoor ligt het zeker niet. Maar jammer blijft het, want graaf een paar spades dieper en er valt zoveel moois en onverwachts te ontdekken, zeker hier in De Singer.

(meer…)

Lees verderTatsuhisa Yamamoto & Giovanni Di Domenico / Josh Berman, Jason Roebke & Chris Corsano (Concert Recensie)