Instant Composers Pool (Concert Recensie)

Bimhuis, Amsterdam – 7 juni 2026

Het ICP Orchestra in de huidige vast bezetting. Vanaf links: Mary Oliver, Harald Austbø, Ab Baars, Guus Janssen, Han Bennink, Michael Moore, Tobias Delius, Thomas Heberer, Ernst Glerum, Joost Buis. Foto: Francesca Patella.

Zijn we nu reeds aan het oefenen voor het volgende carnaval? Trekt het circus naar de stad? Of is dit een hommage aan de Amerikaanse componist Charles Ives? Niets van dit alles en dit alles tegelijkertijd. Het is de Instant Composers Pool – volgend jaar bestaan ze 60 jaar –  in één van die onvergetelijke composities van de oprichter en voormalige pianist van dit gezelschap: Misha Mengelberg. Inmiddels een instituut, dat onderhand wel eens de onderscheiding immaterieel erfgoed van Unesco mag krijgen, met nog altijd een grotendeels consistente line-up. Weliswaar horen we nu, hier in het Bimhuis, als onderdeel van het Misha Kosmos Festival, Oscar-Jan Hoogland op piano – hij vervangt Guus Janssen – en is Harald Austbø op cello de permanente vervanger van Tristan Honsinger, maar verder is het als vanouds, met Thomas Heberer op trompet, Joost Buis op trombone, Michael Moore, Ab Baars en Tobias Delius op klarinetten en saxen, Mary Oliver op (alt)viool, Ernst Glerum op contrabas en Han Bennink op drums.

(meer…)

Lees verderInstant Composers Pool (Concert Recensie)

SUNDay AFternoon Showcases / Camila Nebbia, Gonçalo Almeida & Sylvain Darrifourq – Hypomaniac (Concert / LP Recensie

Schouwburg De Kern, Wilrijk (Oorstof) – 17 mei 2026

Christer Bothén en Johan Berthling. Foto’s: Jef Vandebroek

Sound in Motion organiseert concerten maar heeft geen eigen podium. Voordeel daarvan is dat je nog eens ergens komt. Zo belandde ik afgelopen zondag in Schouwburg De Kern in de Antwerpse wijk Wilrijk, een mooi complex met twee fijne zalen. Onder de titel ‘SUNDay AFternoon Showcases’ hadden Koen Vandenhoudt en Christel Kumpen een drietal concerten geprogrammeerd met als rode draad vrije improvisatie. Daar hield de vergelijking overigens ook wel zo ongeveer op, iets dat weer eens bewijst hoe veelzijdig dit collectief programmeert. Hoogtepunt was natuurlijk het laatste concert van de middag, dat van de inmiddels vierentachtig jarige basklarinettist Christer Bothén, een levende legende op dit instrument en bassist Johan Berthling maar ook de twee andere concerten waren zeker de moeite waard. Een trio bestaand uit Christophe Albertijn, op synthesizer gitaar, een instrument dat ik wel al kende, maar nog niet eerder tijdens een liveconcert mocht bewonderen, Ghazal Faghihi op klarinet, Erik Heestermans op drums en alle drie op elektronica en een trio bestaand uit tenorsaxofoniste Camila Nebbia, de ons welbekende bassist Gonçalo Almeida en drummer Sylvain Darrifourcq. Van dat laatste trio verscheen onlangs hun debuutalbum op LP bij Defkaz Records, ‘Hypomaniac’ geheten.

(meer…)

Lees verderSUNDay AFternoon Showcases / Camila Nebbia, Gonçalo Almeida & Sylvain Darrifourq – Hypomaniac (Concert / LP Recensie

Flat Earth Society Orchestra – Missa Asinorum (Concert / CD Recensie) / The One (CD Recensie)

Paradox, Tilburg – 8 mei 2026

Ik zag ze in 2016, 2018, 2023 en afgelopen vrijdag: Het Flat Earth Society Orchestra, de trots van onze zuiderburen. Ik ben fan, ik geef het grif toe. Hoe kan het ook anders met dit stel creatievelingen dat je continu op het verkeerde been zet, vrolijk winkelt in alle denkbare muziekstijlen en wier concerten zich kenmerken door een niet te stuiten enthousiasme. En als je als bezoeker door de nodige tegenslagen niet zo geweldig in je vel zit, is dit ook nog eens het allerbeste medicijn dat je je kunt wensen. Probeer bij deze bigband maar eens somber te blijven! De muziek van het pas uitgekomen album ‘Missa Asinorum’ stond op het program, samen met een stuk van het vorige album, dat we hier ook maar gelijk nog even meenemen: ‘The One’.

(meer…)

Lees verderFlat Earth Society Orchestra – Missa Asinorum (Concert / CD Recensie) / The One (CD Recensie)

Tatsuhisa Yamamoto & Giovanni Di Domenico / Josh Berman, Jason Roebke & Chris Corsano (Concert Recensie)

De Singer, Rijkevorsel (Oorstof) – 24 april 2026

Giovanni Di Domenico. Foto’s Jef Vandebroek.

Gisteren wees ik reeds op een door Sound in Motion georganiseerde double bill in De Singer. Toetsenist Giovanni Di Domenico speelde met drummer Tatsuhisa Yamamoto; kornettist Josh Berman trad op met bassist Jason Roebke en drummer Chris Corsano. Bestond de eerste set uit één lange vrije improvisatie, de tweede set bevatte een aantal vrij korte composities, waarin overigens natuurlijk ook ruimte voor improvisatie was. Vol zit het bij lange na niet in De Singer. En dat blijft toch altijd weer jammer. We zijn het gewend, dit is immers geen muziek die iedereen aanstaat, hier klinken geen pakkende melodietjes en gemakkelijk in het gehoor ligt het zeker niet. Maar jammer blijft het, want graaf een paar spades dieper en er valt zoveel moois en onverwachts te ontdekken, zeker hier in De Singer.

(meer…)

Lees verderTatsuhisa Yamamoto & Giovanni Di Domenico / Josh Berman, Jason Roebke & Chris Corsano (Concert Recensie)

The Ambush Improv Orchestra (Concert Recensie)

PlusEtage, Baarle-Nassau – 11 april 2026

Mary Oliver, Oscar Jan Hoogland, Vera Morais, Björk Semey, Harald Austbø, Marcos Baggiani, Felicity Provan en Natalio Sued. Foto’s: Jef Vandebroek

Een half jaar geleden kwam hier, als onderdeel van een Oscar Jan Hoogland portret, ‘Weer een dag voorbij’ van The Ambush Party aan bod. Gisterenavond stond dit kwartet, naast Hoogland bestaand uit rietblazer Natalio Sued, cellist Harald Austbø en drummer Marcos Baggiani in de Plus Etage. En het was zonder meer boffen gisterenavond, want voor deze gelegenheid stond er geen kwartet maar een octet! De heren kregen versterking van vier dames: violiste Mary Oliver, de enige die frequent met Misha Mengelberg heeft samengewerkt – het album ‘Weer een dag voorbij’ is zondermeer een ode aan deze grootmeester, vocaliste Vera Morais, bassiste Björk Semey en cornettiste Felicity Provan. Het zette de prachtige stukken niet alleen in een volstrekt nieuw licht, maar bovenal komt dit type musiceren live altijd veel beter tot zijn recht.

(meer…)

Lees verderThe Ambush Improv Orchestra (Concert Recensie)

Benjamin Herman – Tokyo Sessions (CD / Concert Recensie)

Pradox, Tilbug – 8 april 2026

In april 2025 ging voor saxofonist Benjamin Herman een langgekoesterde wens in vervulling: een album opnemen in Japan, samen met Japanse musici. Sinds 1989 is hij verslingerd aan dit land, het moest er dus een keer van komen. Met bassist Thomas Pol en drummer Jimmy Jo Hueting toog hij naar Tokyo en vond, naast gitaarlegende Otomo Yoshihide. tenorsaxofonist Tomaki Baba, trompettist Shinpei Ruike, Ko Ishikawa op de shō en Akhito Obama op de shakuhachi bereid mee te doen op het zojuist bij Dox Records verschenen ‘Tokyo Sessions’. Afgelopen woensdag was hij met deze stukken in Paradox. Met Pol en Hueting en als gast BIGYUKI, het alias van toetsenist Masayuki Hirano. Leuk dus om van ieder stuk twee uitvoeringen te kunnen vergelijken.

(meer…)

Lees verderBenjamin Herman – Tokyo Sessions (CD / Concert Recensie)

Spinifex – Spinifex Maxximus (Concert / Cd Recensie)

PlusEtage, Baarle-Nassau, 6 december 2025

In 2005 begonnen Gijs Levelt, Ned McGowan en Tobias Klein het Spinifex Orchestra. Twintig jaar later is het gewoon Spinifex en is alleen Klein van het driemanschap nog aan project verbonden. De band wisselde van samenstelling en bestaat sinds 2010 vooral in een kleinere bezetting, eerst een kwintet en later een sextet. Projecten uit de laatste jaren betroffen ‘Bollycore’ (2014), ‘Maximus’ (2015), ‘Amphibian Ardour’ (2017), ’Soufifex’ (2019), ‘Beats the Plague’ (2021),  ‘Spinifex Sings’ (2022), met als gasten de solisten Björk Nielsdottir en Priya Purushothaman en nu ligt er het alweer tiende album ‘Spinifex Maxximus’. Afgelopen zaterdag speelde de band in de PlusEtage, Baarle-Nassau als laatste stop van een korte jubileumtour.

(meer…)

Lees verderSpinifex – Spinifex Maxximus (Concert / Cd Recensie)

I Compani – Basta! / Veertig jaar I Compani (Concert / Boek Recensie)

Paradox, Tilburg – 5 december 2025

Veertig jaar geleden verhuisde het Nijmeegse filmhuis O42 naar een nieuwe locatie, het werd een echte bioscoop en de naam veranderde in  Cinemariënburg. Ter gelegenheid van die gebeurtenis organiseerde dit nieuwe filmhuis een filmfestival rond de Italiaanse componist Federico Fellini die voor zijn muziek samenwerkte met de componist Nino Rota. Saxofonist Bo van de Graaf, die al sinds eind jaren ’70 weg was van diens muziek en het filmhuis vaak bezocht, werd gevraagd of hij iets met de muziek kon doen. Dat was niet tegen dovenmansoren gezegd en Van de Graaf stelde een septet samen dat gaandeweg zou uitgroeien tot I Compani, een baanbrekend en bijzonder eclectisch gezelschap dat de komende decennia een unieke plek zou gaan innemen in de Nederlandse jazz. Nu veertig jaar later vindt Van de Graaf het tijd voor iets anders en onder de titel ‘Basta!’ trekt I Compani langs de podia om afscheid te nemen van alle fans, op Sinterklaasavond bijvoorbeeld in het Tilburgse Paradox. Ter gelegenheid van dit afscheid kwam er ook een prachtig boek uit: ‘Veertig jaar I Compani’, met daarin de verhalen van Van de Graaf, opgetekend door Tom Beetz, overigens ook nog eens voorzien van een goed gevulde CD’.

(meer…)

Lees verderI Compani – Basta! / Veertig jaar I Compani (Concert / Boek Recensie)

Basklarinetfestijn – Deel 1 (Concert Recensie)

Doopsgezinde kerk, Utrecht – 12 september 2025 / Bimhuis, Amsterdam – 21 september 2025

Fie Schouten, Katharine Gross en Pascal Meyer in de doopsgezinde kerk. Foto: roogboogie

Voor de emancipatie van de basklarinet zijn twee Nederlandse musici, Fie Schouten en Tobias Klein van onschatbare waarde. Middels het Basklarinetfestijn, dat dit seizoen weer loopt tot februari volgend jaar, zetten zij dit instrument breed op de kaart. Boeiend daarbij is altijd dat daarbij zowel de hedendaags gecomponeerde muziek aan bod komt als de meer jazz georiënteerde richtingen en de vrije improvisatie. Inmiddels zag ik twee optredens waarbij die brede scope aan bod kwam. Tijdens Gaudeamus was Schouten te horen met composities van Michael Finnissy en van het jurylid van dit jaar, Isabel Mundry, terwijl ze in het Bimhuis aan bod kwam met vrije improvisatie, een richting die ik van haar iets minder goed ken. Klein trad daar eveneens aan met gecomponeerd werk, maar dan meer in de richting van de jazz.

(meer…)

Lees verderBasklarinetfestijn – Deel 1 (Concert Recensie)

Summer Bummer Festival – Dag 3 (Concert Recensie)

Trix, Antwerpen – 30 augustus 2025

Zoals eerder gemeld duurde het door Sound in Motion georganiseerde Summer Bummer dit jaar drie dagen in plaats van de gebruikelijke twee en dat allemaal vanwege het feit dat dit prachtige festival inmiddels al weer tien jaar bestaat. Bij mij gaat het terug tot 2018, zo leert de zoekfunctie op deze blog en heb ik alleen 2020, dat was een om bekende redenen een online editie en 2021 gemist. Ieder jaar is het weer feest en ook de derde dag, afgelopen zaterdag bevatte weer de nodige bijzondere concerten. Vier dames waren zowel op vrijdag als op zaterdag te horen: Sakina Abdou, Camille Émaille, Lisa Ullén en Ava Mendoza. Geheel toeval is dit niet want Sound in Motion zorgt er al jaren voor dat vrouwelijke musici een belangrijk deel uitmaken van de programmering, iets dat helaas nog niet overal het geval is. Abdou en Mendoza waren vrijdag te horen met Heather Leigh en Farida Amadou, Ullén maakte deel uit van Amalie Dahl’s Dafnie Extended en Émaille hoorden we solo.

(meer…)

Lees verderSummer Bummer Festival – Dag 3 (Concert Recensie)