Jason Palmer – The Concert: 12 Musings for Isabella / John Bailey – Can You Imagine? / John Vanore & Ron Thomas – Primary Colors (CD Recensie)

De trompet, hij is inmiddels niet meer weg te denken uit de jazz, sinds King Oliver en Louis Armstrong er begin vorige eeuw furore mee maakten. En wie kent niet de muziek van Clark Terry, Dizzy Gillespie, Chet Baker en natuurlijk Miles Davis, misschien we de grootste trompettist aller tijden. We zouden deze recensie kunnen vullen met namen van beroemdheden. En meer dan ooit staat dit instrument in de belangstelling, daarom  een week lang een ode aan de trompet. Met vandaag drie trompettisten die de traditie weer een stap verder brengen: Jason Palmer realiseerde met behulp van Giant Steps Arts het dubbelalbum ‘The Concert: 12 Musings for Isabella’; John Bailey bracht ‘Can You Imagine?’ uit en trompettist John Vanore realiseerde met pianist Ron Thomas ‘Primary Colors’.

Op 18 maart 1990 ontvreemde dieven 13 schilderijen uit het Isabella Stewart Gardner Museum in Boston, tot op de dag zijn de kunstwerken spoorloos. Dit verhaal inspireerde Palmer, die in Boston terechtkwam door zijn studie, tot ‘The Concert: 12 Musings for Isabella’ – voor ieder schilderij één, waarbij hij twee sketches van Degas samenvoegde – waarop we hem horen met tenorsaxofonist Mark Turner, bassist Edward Perez, drummer Kendrick Scott en vibrafonist Joel Ross. Maar het gaat Palmer niet alleen om die schilderijen: “I found a congruence between the idea of these specific works being physically lost and art in general not being appreciated in society.”. Palmer laat op dit album horen dat hij dit lastige instrument prima in de vingers heeft. Zijn composities zijn melodieus, zijn toon lyrisch en in zijn spel beweegt hij zich met groot gemak tussen lange lijnen en meer staccato werk. Aan Turner heeft hij een prima partner, de twee blijken elkaar goed aan te voelen. Bijzonder vind ik hier ook de toevoeging van Ross op vibrafoon, wat de muziek net even iets meer body geeft. Een prachtig album dus, waarin Palmer op mooie wijze de sfeer van de schilderijen weet te verklanken.

Bailey laat zich op ‘Can You Imagine?’ bijstaan door de vaste leden van zijns sextet: saxofonist Stacy Dillard, trombonist Stafford Hunter, pianist Edsel Gomez, bassist Mike Karn en drummer Victor Lewis, aangevuld met gastrollen van Earl McIntyre op de bastrombone en de tuba en Janet Axelrod op fluit. Bailey en zijn sextet kun je plaatsen in de traditie van de hierboven genoemde Dizzy Gillespie en dan met name zijn bigbandopnames. Mooie harmonieuze lijnen, waarin de vier blazers samen optrekken, worden afgewisseld met vaak felle en krachtige solo’s. En ook Bailey maakt een statement met betrekking tot de waarde van kunst: ““It’s an open question, here we are in 2019 and there’s a lack of compassion and basic decency in our leadership and in our culture. I’m just asking: where would our culture be today if someone like Dizzy had actually occupied the White House in 1965? Can you imagine?” Hoogtepunt op het album is dan ook de schitterende ballad ‘President Gillespie Suite’, waarin de geest van zijn voorbeeld, net als overigens in de andere stukken, zondermeer ronddwaalt. 

John Vanore’s ‘Primary Colors’ bevat de opnames uit 1984/85 die hij maakte samen met pianist Ron Thomas, die we hier ook horen op de Yamaha DX7 synthesizer en de Fender Rhodes. Een setting waarin de trompet en op een aantal nummers de flugelhorn of bugel, volledig de ruimte krijgt. En dan treffen we het met Vanore. Zijn toon is perfect uitgebalanceerd, zeer lyrisch en zoetgevooisd, beluister bijvoorbeeld ‘Yesterdays’. En in Thomas heeft hij de perfecte partner. Met zijn synthesizer en Fender Rhodes creëert hij een smaakvolle inbedding voor Vanore’s eclatante spel. Verwacht op dit album geen vuurwerk en schuren doet het al helemaal nergens. Wellicht is het soms juist iets te zoet, bijvoorbeeld in Lionel Richie’s ‘Lady’. Maar het zit allemaal wel heel goed in elkaar, we hebben hier immers te maken met twee vakmannen die weten wat ze doen. En het tekent deze twee dat ze met ‘Origins of Rude’ ineens het roer radicaal omgooien voor een portie dampende funk. Ter afwisseling.

Het album van Palmer is te beluisteren via Bandcamp en ook daar te koop. Van het album van Vanore zijn fragmenten te beluisteren via Apple Music: