Keeley Forsyth, James Johnston & Ross Downes – From Isolation 3 / T.G. Mauss, Valerie Renay & Thilo Schölpen – From Isolation 8

De serie ‘From Isolation’ van Trestle Records kwam hier eerder aan bod, toen als onderdeel van onze serie rondom de cello. Nu besteden we aandacht aan de delen drie en acht in het kader van de menselijke stem. Zoals in alle gevallen treffen we ook hier een gelegenheidstrio aan. In nummer drie bestaand uit vocaliste Keeley Forsyth, die ook het harmonium bespeelt, multi-instrumentalist James Johnston en Ross Downes die we horen op synthesizer en elektronica. Op nummer acht horen we Torsten G. Mauss op gitaar, Valerie Renay op synthesizer en in de vocale rol en ontfermt Thilo Schölpen zich zowel over de synthesizer als over de elektronica.

Forsyth zegt over haar ervaringen in een lockdown en dus ook over dit derde deel: “Contemplating the idea of homesickness- within the home. When life is lived on the domestic grid, in rooms and tasks- reframing the day- to give sound the picture that once held the frame. Words stretched thin over a lifetime finally became inaudible into simple daily tasks”.  De drie stukken op dit derde deel zijn te beschouwen als een muzikale weerslag van dit gevoel. In ‘Mosquito horen we zowel Forsyth als Johnston  pratend, omringd door Downes’ nevelslierten, regelmatig voorzien van een zekere intensiteit. Dan klinkt de liefelijk folk van ‘Bounce’ en ‘Swim’, waarin we Forsyth in een opvallend lyrische, soulvolle bijdrage horen, ondersteund door sfeervolle klanken van de overige twee leden. Eeuwig zonde dat dit maar zo’n kort album is.  

Nummer acht is een stuk experimenteler. Naast de sterk aanwezige zang van de Frans-Caraïbische Renay is dit vooral een elektronische set geworden. In ‘Session 1′ valt het geluid van Mauss’ gitaar prachtig samen met de synthesizers en de elektronica tot een enigszins weerbarstige geluidssculptuur. In ‘Session 2’ is het met name het ritme dat opvalt en dat prachtig contrasteert met de zware klanknevel. ‘Session 3’ is dan weer zeer ingetogen, met als leidraad een repetitief patroon op de gitaar, aangevuld met veldgeluiden en intieme klankwolken. Alleen loopt hier naar het einde toe de spanning op, krijgt de muziek iets spookachtigs.

Beide albums zijn te beluisteren en te koop via Bandcamp:

Reacties zijn gesloten.