Pago Libre – Mountain Songlines / Pago Libre Sextet – Platz DADA!! / Sooon – Youchz Now (CD Recensie)

We besteedden eerder aandacht aan de Ierse, maar in Zwitserland woonachtige pianist John Wolf Brennan. Toen als onderdeel van een portret gewijd aan Leo Records. Aan bod kwamen een solo album en een album van de band die hij al sinds 1989 leidt: Pago Libre. Inmiddels verschenen van die groep, die acteert op de grens van jazz en folk, het nieuwe ‘Mountain Songlines’ en een heruitgave van ‘Platz DADA!!’, beiden zoals gewoonlijk bij Leo Records. Verder zit Brennan ook in Sooon, dat met ‘Youchz NOW’ zijn debuut maakte bij Narrenschiff

Op ‘Mountain Songlines’ vinden we Pago Libre terug als kwartet, met een bezetting die direct laat zien hoe zeer deze groep leunt op de folk, want naast Brennan hebben we Arkady Shilkloper op diverse hoorns, waaronder de alpenhoorn, Florian Mayer op viool, Tom Götze op bas en Sonja Morgenegg als gastvocaliste en specialiste in jodelen in een tweetal stukken. In opener ‘Hornborn Hymn’ weeft het kwartet dan ook direct folk, jazz en klassiek door elkaar, in wat terecht een hymne genoemd kan worden. ‘GTE’ klinkt wat experimenteler, met name vanwege het pizzicato spel van Götze en Mayer. Bijzonder is ook de ritmische fase verderop waarin jazz en folk hand in hand gaan. En zo beweegt dit gehele album zich tussen klassieke, ingetogen harmonische stukken, ‘…von der Armenischen Prinzessin’; jazz, ‘Ridge Walk’ en de bonustrack, de ‘Mountain-Songlines’ Medley; folk, ‘Cümbüs’ en natuurlijk ‘Tü-da-do’ met de bijdrage van Morgenegg en geluidssculpturen ‘Urwuchs’ en ‘PreGap, At the Abyss of Nothing’.

‘Platz DADA!!’, uit 2007 is een totaal ander verhaal. Naast Brennan en Shilkloper vinden we hier in Pago Libre als sextet Agnes Heginer, Tscho Theissing, Georg Breinschmid en Patrice Héral. Natuurlijk op hun instrumenten, maar vooral met vocale bijdrages, vooral Heginer speelt hierin een grote rol, geheel passend bij de titel. En die vocale bijdrages variëren van gesproken woord, via cabareteske uitlatingen tot ware aria’s. Het maakt dit album tot één van de meest marante jazzalbums uit de afgelopen decennia. Alhoewel, eigenlijk is dit meer cabaret en theater, in alles de geest van de jaren ’20 van de vorige eeuw ademend. 

‘Youchz’, of ‘juuchz’ betekent ‘jodel’ in het dialect van Oost Zwitserland en ‘NOW’ staat voor Native Original Worldmusic. En zo is dit album van SOOON een ode aan een eeuwenoude cultuuruiting van de Alpen. Maar niet alleen aan de Alpen, want deze groep bestaat naast Brennan en Morgenegg, ook uit de Arabische percussionist en vocalist Tony Majdalani. En juist deze combinatie, deze multiculturele benadering, maakt dit album tot een bijzonder kunstwerk. De bijzondere zang van Morgenegg, de vele percussie van Majdalani, maar ook diens zang en de brede range aan klavieren die Brennan inzet, zorgen voor een prachtig muzikaal avontuur. En net als het hierboven genoemde ‘Mountain Songlines’ slecht dit album grenzen tussen de diverse muziekstijlen, een geheel eigen taal creërend, broodnodig in deze tijden van polarisatie. Mooie stukken genoeg, maar een aantal springt er wel uit. ‘Al Záhara’ bijvoorbeeld door de combinatie van de twee stemmen en de fascinerende percussie. Ook ‘Iberimbao’ en de opzwepende stukken ‘Jodel Breton’ en ‘Voix-là: Durabai’ zijn prachtige voorbeelden van dit balanceren tussen stijlen.