Stephen Goss – Still Life (CD Recensie)

Celliste Kimberly Patterson en gitarist Patrick Sutton namen vorig jaar, als het Patterson / Sutton Duo, in nauwe samenwerking met de Britse componist Stephen Goss, onder de titel ‘Still Life’ voor Ravello Records, diens complete werk op voor cello en gitaar, een nog altijd niet al te veel voorkomende combinatie. Vijf stukken bevat dit album, allen stammend uit de laatste twee decennia, prachtig gespeeld door dit duo.

Dat Goss koos voor de gitaar is niet verwonderlijk. Hij studeerde het zelf aan the Royal Academy of Music, waar hij ook de Julian Bream Prize won, om aansluitend compositie te studeren aan de universiteiten van Bristol en Londen. In de jaren daarna bouwde hij een carrière op als gitarist en werkte nauw samen met beroemde componisten als Toru Takemitsu, Hans Werner Henze, Peter Maxwell Davies en Elliott Carter.  Inmiddels is hij zowel Professor of Composition als directeur van het International Guitar Research Centre aan de Universiteit van Surrey en  Professor of Guitar aan the Royal Academy of Music in Londen.

Foto: Luca Sage

Het album begint met de uit 2005 stammende vijfdelige, zeer afwisselende cyclus ‘Park of Idols’, waarin we direct Goss’ brede muzikale interesse aflezen. We horen hier namelijk niet alleen de westerse klassieke muziektraditie terug, maar ook die van de volksmuziek uit meerdere culturen. En dit is tevens een cyclus waarin de combinatie cello – gitaar mooi tot uiting komt, het verschil tussen snaren die worden gestreken en getokkeld. Ook in het uit zes delen bestaande ‘Motherlands’, van 2019, refereert Goss aan uiteenlopende muzikale culturen, zo is het eerst deel duidelijk beïnvloed door de Arabische muziek, maar in tegenstelling tot ‘Park of Idols’ is dit een zeer ingetogen stuk. Iets dat overigens ook geldt voor de uit 2009 stammende ‘The Autumn Song’, muziek die prima past bij dit jaargetijde. Een bijzonder element in dit stuk is overigens hoe de klanken van deze twee instrumenten met elkaar samenvallen. Natuurlijk staat ook in de zes ‘Welsh Folksongs’ de folk centraal. Prachtige stukken waarin de melodieuze aspecten van deze volksmuziek volop aan bod komen. Tot slot horen we de wederom zeer afwisselende cyclus ‘Still Life’, die Gross in 2018 schreef.

Het album is te beluisteren op Spotify:

Reacties zijn gesloten.