Bo Holten – The Emperor’s New Clothes (CD Recensie)

De laatste Deense componist waar we tijdens onze muzikale reis aandacht aan besteden is de in 1948 geboren Bo Holten. Dacapo Records bracht een rijk gevulde Cd uit met daarop de concertopera ‘kejserens nye klaeder’ naar het bekende sprookje van Hans Christian Andersen, zijn hoboconcert en het opmerkelijke ‘Songs of Dusk’ voor sopraan, fagot en orkest. Holten is ook dirigent en op dit album horen we hem met het Odense Symphony Orchestra.

Met negen opera’s dankt Holten zijn faam als componist met name aan dit genre, al beperkt hij zich daar geenszins toe. Verder dirigeerde hij zestien jaar de BBC Singers en staat hij regelmatig op de bok van de leidende Deense orkesten. ‘The Emperor’s New Clothes’ schreef hij in 2004, ter gelegenheid van diens tweehonderdste geboortejaar in 2005. Hij koos het verhaal van de nieuwe kleren van de keizer omdat “the relevance of this story is so strong that I always wondered why nobody had done it before – not succesfully anyway”. Een vrij korte opera, nog geen half uur, maar zeer toegankelijk en heerlijk dynamisch. Een grote rol is weggelegd voor het koor, hier het Vocal Ensemble Musica Ficta, in de rol van de hofhouding. Verder horen we  de tenor Gert Henning-Jensen die twee oplichters speelt en  de bariton Palle Knudsen als keizer. Opvallend is dat we deze beiden zowel sprekend als zingend horen. En dan doorbreekt helemaal aan het einde een kind de harmonie: “maar hij heeft helemaal niets aan!”. Een prachtig moment waarna Holten middels een muzikale wervelwind, waarin de lach steeds harder doorklinkt, ieders ogen opent.

Bo Holten. Foto: Agnete Schlichtkrull

Holten is een uitgesproken verhalenverteller middels zijn muziek, dat leert ook het hoboconcert, met een glansrol voor Max Artved. Zijn achtergrond als filmcomponist, onder andere voor films van Lars von Trier en Bille August, horen we hier onverkort terug. Bijzonder is ook dat Holten hier duidelijk aansluiting zoekt bij de traditie en dan niet zoals we vaak horen bij de romantiek, maar bij de barok. Opvallend is het ‘Cadenza’, met name vanwege het legato spel van de hobo.

‘Song of Dusk’ stamt uit 1987. Holten had een opdracht liggen voor een fagotconcert, een instrument dat hij zelf ook studeerde en wilde daarnaast graag zelf een liederencyclus voor een sopraan schrijven. Beiden combineerde hij en ‘Song of Dusk’, acht liederen op teksten van Sophus Claussen, was geboren. We horen de sopraan Christine Nonbo Andersen en Morten Østergaard op fagot. En het is een wonderlijke combinatie die twee instrumenten, regelmatig gaan ze een prachtige dialoog aan, een prikkelende combinatie van hoog en laag. En ook hier valt op hoe melodisch en verhalend de muziek van Holten is.