Pino Palladino & Blake Mills – Notes with Attachments (CD Recensie)

De bassist Pino Palladino en de multi-instrumentalist Blake Mills maakten onlangs, samen met een aantal gastmusici, voor het roemruchte Impulse! het album ‘Notes with Attachments’. Bijzonder omdat we beiden in de eerste plaats kennen als mannen achter de schermen. Zo verscheen Palladino’s laatste album in 2011 en is Mills nu ook niet bepaald iemand die veel albums uitbrengt.

Palladino kennen we als liedjesschrijver, producer en bassist. In een carrière van vier decennia heeft hij samengewerkt met artiesten als Keith Richards, Erykah Badu, Eric Clapton, Nine Inch Nails, John Mayer, Paul Simon, Jeff Beck, Herbie Hancock en Adele. Mills op zijn beurt werkte met musici als Alabama Shakes, Fiona Apple, Bob Dylan, John Legend, Perfume Genius, Phoebe Bridgers en Randy Newman. Nu horen we ze dus samen in een achttal stukken die gedurende de afgelopen tweeënhalf jaar werden opgenomen en waarin ze worden ondersteund door bijdrages van onder andere drummer Ben Aylon, de saxofonisten Sam Gendel, Marcus Strickland en Jacques Schwarz-Bart, toetsenist Larry Goldings.

Pino Palladino en Blake Mills. Foto: Mike Piscitelli

Een bijzonder album waarin een grote diversiteit van muzikale stijlen bij elkaar komt. Zo hoor ik alleen al in de opener ‘Just Wrong’ jazz en dan die van het lounge soort, rock, funk, rock en soul. en dat alles niet bepaald in de gelikte, al te voorspelbare mix. Want ondanks het beslist melodieuze karakter heeft dit nummer tevens iets experimenteels. En dit is zonder meer een album van een bassist, ik voel het in mijn buik. Bijvoorbeeld in het nog experimentelere ‘Soundwalk’. Een combinatie van blues, bigband swing, soul en funk, met een prachtige bijdrage van Larry Goldings op Hammond orgel. ‘Ekuté’ vormt helemaal een dynamische smeltkroes, te meer daar we hier ook allerlei exotische klanken gewaarworden.

Wat tevens opvalt aan dit album is de enorme diversiteit tussen de stukken onderling. Horen we in dit ‘Ekuté’ de invloed van de Zuid Amerikaanse muziek, het vrij korte titelstuk ‘Notes with Attachments’ is te kenschetsen als een geluidssculptuur, terwijl ‘Djurkel’ Afrikaanse muziek met stevige rock combineert, zoals we dat ook in de rock van west Afrika tegenkomen. Tot slot moeten we nog de experimentele ballade ‘Man From Molise’ noemen, de krachtige pompende bas aan het begin, het boeiende slagwerk van Ben Aylen en Goldings Hammond orgel vormen samen een meer dan boeiende blues.

Bekijk hier video’s van ‘Ekuté, ‘Djurkel’ en ‘Man From Molise’:

Reacties zijn gesloten.