Tibetan Red, The Oval Language & Das Synthetische Mischgewebe – The Breath of the Hydra (CD Recensie)

Voor het bij Attenuation Circuit verschenen ‘The Breath of the Hydra’ bundelden Tibetan Red, het alias van Salvador Francesch, The Oval Language, het project van Klaus-Peter John en Das Synthetische Mischgewebe, tegenwoordig het soloproject van Guido Hübner hun krachten. Francesch en Hübner kennen elkaar al langer, iets dat ook geldt voor Hübner en John, maar met z’n drieëen maakten ze niet eerder een album. Sinds 2016 werkten ze aan dit project dat onlangs, met bijna een uur aan muziek, het licht zag.

De drie zijn zeker geen debutanten. Salvador Francesch is een beeldend kunstenaar en geluidskunstenaar uit Calalonië, momenteel woonachtig in La Garrotxa, Girona. Met Tibetan Red bracht hij inmiddels vijf albums uit, waaruit zijn belangstelling blijkt voor oosterse rituelen en ceremoniële kunst. Klaus-Peter John komt uit Leipzig en begon met The Oval Language in de begin jaren ’80. Was het toen nog een trio, op dit moment werkt John solo en net als Francesch overigens ook als beeldend kunstenaar. Das Synthetsiche Mischgewebe gaat ook terug naar begin jaren ’80 en ontstond in Berlijn. Via Barcelona kwam Hübner uiteindelijk in Rennes terecht waar hij nog steeds woonachtig is en naast uitvoerend musicus werkzaam is als producent.

Hercules staat op het punt de hydra aan te vallen.

Die ervaring betaalt zich uit in een bijzonder geluidskunstwerk. Het geknetter van het vuur dat de hoes siert, daar begint het album mee. Spannende noise klanken, zorgvuldig geconstrueerd. En het gaat er allemaal zeer subtiel aan toe, wat het beluisteren van dit stuk met een hoofdtelefoon eigenlijk noodzakelijk maakt. Die subtiliteit en de zorgvuldige wijze waarop de geluiden hier worden gedoseerd zorgen beiden voor een bijna ondragelijke spanning, rechtdoend aan die Hydra, de mythische, meerkoppige slang uit de Griekse mythologie. Gaandeweg loopt de spanning op, goed verklankt middels aardse, duistere klanken. En dan horen we de strijd tussen Hercules en dit monster, de kreten waar dit mee gepaard gaat, al doet het soms ook wel wat denken aan een werkplaats, een smidse in de onderwereld. Bijvoorbeeld die van Loge in Richard Wagners ‘Der Ring des Nibelungen’, waar Siegfried, de Duitse Hercules opgroeide.

Het album is te beluisteren en te koop via Bandcamp:

Reacties zijn gesloten.