Sax & Stix – New Amsterdam (CD Recensie)

S_en_S_New_Amsterdam__VoorkantAchter het duo Sax & Stix gaan sinds 2002 twee jonge Nederlandse musici schuil: saxofoniste Evan van Grinsven en slagwerker Ramon Lormans. Samen zijn zij voortdurend op zoek naar componisten die voor de onalledaagse combinatie van saxofoon en slagwerk willen componeren. Tevens kiezen ze ervoor om zelf bewerkingen te maken van stukken die zich naar hun eigen inzicht lenen voor deze combinatie van instrumenten. Zo ook op de debuut CD ‘New Amsterdam’ waarop een gevarieerd aanbod voorbij komt.

Beide musici hebben in de laatste jaren reeds hun sporen verdiend in de wereld van de hedendaags gecomponeerde muziek. Van Grinsven studeerde cum laude af in 2008 en heeft inmiddels, met zowel Sax & Stix als met het Berlage Saxophone Quartet, de nodige prijzen gewonnen. Zij is verder onder andere actief in Lunatree, Café dansant en het Dudok kwartet. Ramon Lormans studeerde, eveneens cum laude, af in 2010. Ook hij won inmiddels diverse prijzen en is, naast in Sax & Stix, eveneens actief in Lunatree en ensemble Podiumbeesten.

Voor ‘New Amsterdam’ heeft het duo gekozen voor werk van Amerikaanse en Nederlandse componisten en voor een mix van bewerkingen van bestaande composities en van nieuw, speciaal voor Sax & Stix gecomponeerd werk. Beginnend met de bestaande composities valt op dat deze, op één na die van Louis Andriessen, van jazz georiënteerde componisten zijn. Allereerst twee bewerkingen van ‘Children’s Songs’ van Chick Corea en verder de ‘Three Preludes’ van George Gershwin en ‘Elegy For Mippy II’ van Leonard Bernstein. De drie preludes van Gershwin springen eruit. De combinatie van altsaxofoon en marimba voegt hier écht iets toe ten opzichte van het origineel voor piano. Deze uitvoering, mede door de inzet van de marimba, laat goed horen hoe Gershwin het klassieke idioom met de jazz vermengde. Ook in ‘Elegy For Mippy II’ van Bernstein slaagt dit duo in zijn doelstelling. Het origineel schreef Bernstein voor solotrombone, waarbij de trombonist met zijn voeten tevens een mars moet stampen, refererend aan de funeral marches uit New Orleans. In de bewerking blaast Van Grinsven de trombonepartij op tenorsax, wat het geheel vetter maakt en aanzienlijk meer blues geeft. Vanzelfsprekend wordt het stampen hier overgenomen door Lormans’ slagwerk. Het levert een elektrificerend stukje muziek op.

Bekijk hier een live uitvoering van ‘Elegy For Mippy II’:

Zoals reeds vermeld bevat deze CD ook een aantal speciaal voor Sax & Stix gecomponeerde, of door de componist bewerkte stukken. ‘African Suite’ van de Vlaamse componist Wim Henderickx is daarvan wellicht de belangrijkste. Dit lijfstuk van het duo, dat al sinds 2007 op het repertoire staat is een bewerking van een eerder stuk voor viool en slagwerk. In het stuk horen we Henderickx’ fascinatie voor muziek uit andere culturen, hier met name de Afrikaanse. Het ritme is soms opzwepend, tegendraads en ruw en dan weer subtiel, kabbelend. De sopraansax blaast een geraffineerde, meer westers georiënteerde melodie, soms aanhakend, het slagwerk versterkend, om op andere momenten haar eigen weg te gaan. Ook ‘Urban Turban’ van Ned McGowan is een stuk waarin diverse culturen samenkomen. Hier is het echter de Indiase muziekcultuur. Opvallend in dit stuk is hoe subtiel altsax en marimba samenvallen, bijna één instrument vormend. Alsof de marimba de echo van de sax vormt.

Bekijke hier een live uitvoering van ‘African Suite’:

De CD is uitgegeven door het nieuwe platenlabel RM-Records en ook hier te koop.