Music of Transparent Means – Chord from the Second Delphic Hymn / Emerging like an Infant from the House of Truth (LP Recensie)

De twee stukken ‘Chord from the Second Delphic Hymn’ en ‘Emerging like an Infant from the House of Truth’, twee kanten van een bij De La Catesen verschenen LP, zijn typisch van die stukken die balanceren op de grens tussen hedendaags gecomponeerde muziek en experimenteel. Dat blijkt al uit het feit dat de twee stukken worden toegeschreven aan het sextet Music of Transparant Means. Eén van de leden, Alex Carpenter, kunnen we daarnaast als de componist van deze twee stukken zien al spelen de overige vijf – Sam Carpenter, Kym Gluyas, Patrick Gluyas, Daniel Varricchio en Luke Altmann – duidelijk een bovengemiddeld grote rol bij de totstandkoming.

Ik kreeg het album via Altmann, waarvan hier eerder ‘Holy Fools’ aan bod kwam, met daarop drie stukken voor pianotrio en één voor cello en piano. Hij en Carpenter, ze delen dat ze zowel componist als uitvoerder zijn en dat ze hun werk maken in nauwe samenwerking met anderen. Als onderdeel van zijn studie, in de jaren ’90 schreef Carpenter een essay met als titel: “La Monte Young: Towards Absolute Music”. Bij sommige mensen verandert hun muzikale smaak in de loop der jaren, maar niet bij Carpenter, want luister deze twee stukken en u hoort dat de fascinatie die deze gitarist, componist toen voelde, geenszins is verdwenen. Dus ja, dit is muziek die je in alles doet denken aan La Monte Young en de componisten die door hem zijn beïnvloed. Het eerste stuk ‘Chord from the Second Delphic Hymn’ bestaat dan ook uit één massieve klankwolk waarin de individuele bijdrages niet van elkaar zijn te onderscheiden en waarin nagenoeg geen variatie zit. Louter klank, statisch, zonder richting, zonder doel. En dat het na ruim twintig minuten stopt is eigenlijk louter toeval, dit had eeuwig kunnen duren.

Foto: www.famouscomposers.com

Het tweede stuk. ‘Emerging like an Infant from the House of Truth’, verloopt volgens eenzelfde procede. Het interessante is hier wel dat Carpenter een link legt met de postrock en de noise, stromingen binnen de experimentele muziek die duidelijk ook sterk zijn beïnvloed door het werk van La Monte Young. Deze twee nieuwe stukken beluisteren, maakt weer eens duidelijk hoe groot de invloed van deze man is geweest op de hedendaagse muziek, maar ook hoe zeer dat nog altijd het geval is. Zie dit album dan ook gerust als een soort van hommage, Carpenter zal er geen bezwaar tegen hebben.

‘Emerging like an Infant from the House of Truth’ is te beluisteren via Bandcamp, het album is daar ook te koop: