Richard Pinhas – Iceland / Richard & Duncan Pinhas – Sources / Palo Alto – Difference and Repetition (LP / CD Recensie)

Richard Pinhas kwam hier eerder aan bod, met het bij Bureau B verschenen ‘Reverse’, maar dat is wel weer even geleden. Inmiddels liggen er twee Cd’s en één LP, Pinhas is nog altijd een ijverig musicus / gitarist, een gegeven wat een nieuwe kennismaking zeker rechtvaardigt. Het Duitse Bureau B bracht het uit 1979 stammende ‘Iceland’ opnieuw uit op Cd; Bam Balam Records lanceerde de LP ‘Sources’ waarop we we hem met zijn zoon Duncan en de drummer Arthur Narcy horen en tot slot besteed ik hier graag aandacht aan het iets oudere, bij Sub Rosa verschenen ‘Difference and Repitition’ van Palo Alto. Pinhas horen we op één van de vier stukken: ‘The Tears of Nietzsche’.

‘Iceland’ was Pinhas’ derde solo album nadat hij weggegaan was bij Heldon. Het is in alle opzichten een gedenkwaardig en tijdloos album en we mogen dan ook blij zijn dat Bureau B het hiermee weer beschikbaar stelt. Daarbij is het meer een elektronica album dan een gitaaralbum. En het uit drie delen bestaande titelstuk, ‘Iceland’ maakt direct duidelijk dat Pinhas dat metier uitstekend beheerst. Met beperkte middelen weet hij hier een zeldzame spanning op te bouwen, lange klankgolven met een strak ritme afwisselend. De gitaar horen we in het industriële, maar ook mystieke ‘The Last Kings of Thule’. Dit stuk bestaat uit twee delen en vormt een welkome afwisseling met het eerder genoemde ‘Iceland’. Tot slot klinkt het ambient-achtige ‘Greenland’, waarbij we ons mee laten voeren door een eindeloze stroom klanken.

‘Sources’ markeert dat de inmiddels zeventigjarige Pinhas reeds zo’n vijftig jaar actief is als musicus. Een halve eeuw, waarin hij in Frankrijk, maar ook ver daarbuiten, is uitgegroeid tot een gezaghebbend artiest die inmiddels zo ongeveer met iedereen in dat wereldje heeft samengewerkt. Maar niets is natuurlijk zo mooi als een album maken met je zoon. Een zware drone en sterk vervormd gitaarspel in ‘Puisances Infectéés’. Veel is er in die veertig jaar niet veranderd, ook hier staat het opbouwen van spanning centraal, terwijl Narcy met zijn krachtige slagen er nog een flinke schep bovenop doet. Stevige rock wordt hier succesvol vermengd met experimentele elektronica. In ‘Echapéés Belles’ gaat het er wat rustiger aan toe, al vallen ook hier de scherpe randjes op. ‘Alguille Rougle’ en ‘De Sources et des Ravins’ vallen weer op door het prachtige gitaarspel, gecombineerd met Duncans verrichtingen op de analoge synthesizer. Voor ‘Onde aux Rivages Trop Méconnus’ hebben de heren de één of andere vreemde machine aangezet, overigens één die zo te horen werkt op waterkracht. Narcy horen we weer in het overrompelend heftige ‘Le Gritche’. In een moordend tempo voorziet hij de stuwende elektronicaklanken hier van een geraamte.

Het eveneens Franse Palo Alto bestaat uit Jacques Barbéri, Laurent Pernice en Philippe Perreaudin. Op hun laatste album, ‘Difference and Repetition’, vernoemd naar het standaardwerk ‘Différence et répétition’ van de Franse filosoof Gilles Deleuze, werken ze samen met vier andere musici, voor ieder stuk één. En zoals gezegd is dat in ‘The Tears of Nietzsche’ Pinhas. En we herkennen direct zijn gitaarspel, het lijkt haast een vervolg op ‘De Sources et des Ravins’. Deleuze, Nietzsche, het is allemaal geen toeval, Palo Alto laat zich vaker inspireren door filosofie en literatuur voor zijn albums, waarin een al even brede muzikale wereld samenkomt. Experimentele elektronica, zeker, maar ook (symfonische) rock, jazz, noise en aanverwante stijlen komen op dit indrukwekkende album voorbij. Naast Pinhas horen we op dit album Thierry Zaboitzeff, ‘Rhizome’; Alain Damasio. ‘Tryptich’ en Rhys Chatham, het titelstuk ‘Différence et Répétition’. ‘Rhizome’, ‘Différence et Répétition’ en het eerste deel van ‘Tryptch’ vallen op door de stomend ritmische structuur, met veel drive en enthousiasme gespeeld, het tweede enn derde deel van Tryptich door de Franse tekst, die klink te midden van bescheiden klanknevels.

Van ‘Iceland’ is een klein stukje te beluisteren via Bandcamp. ‘Sources’ en ‘Difference and Repetition’ zijn in hun geheel te beluisteren. De albums zijn daar ook te koop.