Rudresh Mahanthappa – Hero Trio (Concert / CD / Download Recensie)

Paradox, Tilburg – 26 maart 2022

Van links naar rechts: Rudy Royston, Rudresh Mahanthappa en François Moutin. Foto: David Cross

Juni 2020 bracht de saxofonist Rudresh Mahanthappa bij Whirlwind Records een opmerkelijk album uit, genoemd naar zijn nieuwe trio: ‘Hero Trio’, waarop hij samen met bassist François Moutin en drummer Rudy Royston een ode brengt aan zijn helden in de muziek. De bijbehorende tour bleef om welbekende redenen uit, vandaar dat hij pas gisterenavond in een karig bezet Paradox belandde. Inmiddels ligt er ook al een bescheiden vervolg, de digitale download ‘Animal Crossing’ met een viertal nieuwe covers.

Bijzonder aan die ode is dat het de brede smaak, maar ook de ontwikkeling die Mahanthappa als mens en muzikant doormaakte, laat horen. Zo zijn odes aan Charlie Parker, John Coltrane, Ornette Coleman en Sonny Rollins redelijk voor de hand liggend, dat geldt echter minder voor Keith Jarrett en nog minder voor Stevie Wonder, George Michael en Johnny Cash. Maar laten we vooral aanvangen met die jazzhelden, waarvan Mahanthappa in Tilburg Parkers ‘Red Cross’ laat horen en een combi van diens ‘Barbados’, samen met Coltranes ’26-2′, beiden staan ook op de Cd. Goed gekozen om te beginnen met ‘Red Cross’ en dus met een oeverloos tumultueuze solo, Moutin die graag meedeint met zijn hoofd kan het tempo maar amper bijhouden. Na uitgebreide verrichtingen van Mahanthappa, deze standard zonder meer rechtdoend, is er uitgebreid ruimte voor Moutin en Royston, zowel in duoverband als solo, terwijl Mahanthappa ver van de microfoon vandaan wat ondersteunende lijnen blaast. Het is een patroon dat hij zowat in iedere compositie herhaalt, wat zorgt voor lang uitgesponnen stukken. Meer klassiekers volgen als Ira Gershwin’s ‘I Can’t Get Started’, waarmee Mahanthappa teruggrijpt op Sonny Rollins ‘A night at the Village Vanguard’ uit 1957 en ‘The Windup’ van Keith Jarrett, dat Mahanthappa de uitspraak ontlokt: “really great to play a Keith Jarrett tune without a piano”. Het stuk komt van ‘Belonging’ en het was één van de twee LP’s die de jonge Mahanthappa kon lenen bij de plaatselijke bibliotheek en die hem voedde in zijn honger naar jazz.

‘Faith’ van George Michael kwam met eenzelfde reden op de download ‘Animal Crossing’ terecht. In zijn vroege tienerjaren woonde hij, door de baan van zijn vader een jaar in Londen en was toen nog een groot fan van WHAM. Net zo’n curiosum is ‘Ring of Fire’ van Johnny Cash, ook niet bepaald een stuk dat je verwacht tijdens een jazzconcert. Maar het pakt zonder meer bijzonder goed uit, met name doordat Mahanthappa zich interessante zijstapjes veroorlooft en zeker in het laatste stuk biedt het Mountin en Royston een podium om eens flink los te gaan. Van Cd / LP en download komen een vijftal stukken, allemaal jazzstandards, niet aan bod tijdens het concert, het had dan snel nog een uur langer moeten duren. Eén daarvan is een opmerkelijk pittige versie van Gene de Pauls ‘I’ll Remember April’, met krachtige bijdrages van Royston. De grote afwezige tijdens het concert is Ornette Coleman, op de Cd is hij echter wel aanwezig, Mahanthappa speelt het prachtige en zeer ingetogen ‘Sadness’. Een stuk dat de man zijn kwaliteiten als saxofonist scherp uitlicht, weinigen hebben zo’n fijnzinnige en prachtig geslepen klank. Tot slot moet hier Pat Metheny’s ‘Missouri Uncompromised’ nog worden genoemd, terug te vinden op Animal Crossing, met name vanwege het stuwende basspel van Moutin en die overrompelende solo van Royston een juweel.

Beide albums zijn te beluisteren via Bandcamp en daar ook te koop:

Reacties zijn gesloten.