Dennis van Aarssen – How to Live (CD Recensie)

Het is voor voormalig Voice of Holland winnaar Dennis van Aarssen geen vraag meer, dat zie je aan zijn ontspannen, zelfverzekerde houding op de hoes van zijn nieuwe album ‘How to Live’, netjes in het pak, glas whisky in de hand. How to Live? Groots en meeslepend natuurlijk, hoe anders? De foto ademt ook vergane glorie en dat is terecht, Van Aarssen is een zanger in de traditie van de grote crooners uit lang vervlogen tijden. Want wie zingt er tegenwoordig nog zo en dan ook nog met een bigband? Maar hij durft het, doet het en het werkt ook nog. Gewoon een heerlijk album waar jazz en pop elkaar op volstrekt natuurlijke wijze ontmoeten.

Van Aarssen begint met ‘I Can’t Make This Right’, een stuk in de beste swing traditie. Het orkest staat stevig, met energieke blazerspartijen, waar Van Aarssen schijnbaar zonder moeite zijn weg in weet te vinden. En ook als het orkest op zijn krachtigst klinkt, weet hij er, met zijn relatief hoge stem, uitstekend doorheen te breken. Een stuk ook waarmee hij ons direct op scherp zet. In ‘Spider Man’ kijkt hij terug op zijn jeugd: “Always believing the questions I had would all be answered in time”. Verbazen doet het ons geenszins. Mooie zang hier in een stuk waarin het tempo iets naar beneden gaat. En meer pop dan jazz. En dat geldt niet alleen voor dit ‘Spider Man’. Verder luisteren leert dat dit niet alleen een sterk album is, maar ook nog eens zeer afwisselend. Want ‘I Still Got It’ levert meer pop op, met een pakkend refrein.

Van Aarssen met zijn band. Foto: Jorn Baars

Ballades mogen niet ontbreken, net als duetten. Dat zijn gouden regels voor zo’n album. En natuurlijk gaan die over de liefde, waar zouden ze anders over moeten gaan? ‘After All This Time’ voorziet in het eerste, ‘Should Be Over You’, dat Van Aarssen brengt met Loren Nine in het tweede. Met ‘Death of Bachelor’ gaan we weer terug naar de swing. Een wat loom nummer dat menig mooi moment oplevert voor de band, vooral de blazerspartijen in het tweede deel vallen op. Het vrolijke ‘Don’t Stop’ valt vooral op door de mooie bijdrage van gitarist Paul Willemsen, een mooi vleugje melodieuze rock. Het hoogtepunt van het album zit hier vlak achter, het zeer aanstekelijke ‘Lonely Boy’. Heerlijke funk van de bovenste plank, dit is een nummer dat Van Aarssen op het lijf is geschreven. Dit moet een single worden.

Van Aarssen is een ook een prima tekstschrijver, met liedjes die echt ergens overgaan en waarin hij zichzelf bloot durft te geven. Een mooi voorbeeld is het titelstuk ‘How to Live’, waarin hij terugkijkt op de relatie met zijn broer tijdens zijn jeugd. Zoals dat vaker gaat, verliep ook die relatie niet altijd vlekkeloos, Van Aarrssen had nogal eens de neiging om zijn broer zijn manier van leven op te leggen, iets waar hij nu anders naar kijkt. Wijsheid komt met de jaren zeggen we dan. ‘Raise a Glass’ is er een mooi vervolg op en de jazz is weer terug, nu met een stevige scheut Latin er doorheen.

Bekijk hier de video bij ‘I Still Got It’: