Borderlands Trio – Wandersphere (CD Recensie)

Voor een pianist die jazz en aanverwante muziek speelt is het trio met bas en drums de ideale bezetting. Geen concurrentie van andere solisten, diezelfde bassist en drummer zo nu en dan uitgezonderd. Vandaar dat Stephan Crumb’s Borderlands Trio de beste samenstelling is die pianiste Kris Davis zich kan wensen. Samen met drummer Eric McPherson vormen ze zonder meer één van de beste pianotrio’s van dit moment. De onlangs bij Intakt Records verschenen dubbel Cd ‘Wandersphere’ laat dan ook niets te wensen over.

Twee Cd’s, vier stukken. Dit trio neemt de tijd. Dat blijkt al direct in het ruim een half uur durende ‘Super-Organism’ waarin de eerste minuten opgaan aan spaarzame pianoaanslagen en gerommel in de marge. En dan zeer geleidelijk ontwikkelt zich een ritme en pakt Davis de solo rol, in die voor haar zo typische stijl, balancerend tussen melodie en abstractie, met een perfect gevoel voor timing. Iets dat bijvoorbeeld mooi tot uiting komt in die heftig stromende passage iets voor de helft. En verderop laat het trio horen de grenzen van deze bezetting maximaal op te kunnen rekken. Ik hoor een geluidswereld die past bij een wandeling door het bos, de grenzen zoekend die bij de naam van dit trio passen. Mooi ook hoe langzaam het ritme weer zijn intrede doet, op een repetitieve wijze. Naadloos loopt het over in ‘An Invitation to Disappear’, met zijn nog net geen twintig minuten het kortste stuk. Crumb begint solo, balancerend tussen geluid en stilte, McPherson voegt zich erbij, al even subtiel en aansluitend Davis. Er gebeurt weinig in die fase, iets dat prima past bij de titel en tegelijkertijd heel veel. De kracht van de nuance. Verderop logenstraft het trio dit gegeven, hier klinkt het juist uiterst ritmisch, met als hoogtepunt die klaterende stroom noten van Davis tegen het einde en raakt het verdwijnen aardig buiten beeld.

Van links naar rechts: Stephan Crump, Kris Davis en Eric McPherson. Foto: website Crump

De tweede schijf begint met het ruim veertig minuten durende ‘Old-Growth’. In eerste aanleg een vrij abstracte ballade, tot na ruim tien minuten Crumb en McPherson het roer omgooien en het ritme naar binnen stroomt, culminerend in een prachtige frase rond de vijftiende minuut, waarin we een stevig hamerende Davis het trio horen aanvoeren. Maar het hoogtepunt van dit nummer en eigenlijk van het gehele album zit verderop, bij die bijzonder intieme solo van Crump, gebruikmakend van zijn strijkstok, gevolgd door een prachtig, al even verstild duet met Davis. Tot slot klinkt het bijna vijfentwintig minuten durende ‘Possible Futures’. Nieuwe gezichtspunten levert het niet op, het is meer van hetzelfde. Maar op dit hoge niveau betekent dat alleen maar nog meer uitstekende muziek, en dat is uiteindelijk het enige waar het om draait!

‘Super-Organism’ is te beluisteren via Bandcamp. Het album is daar ook te koop.