Michael Cohen – A Song for Silenced Voices / Jeffrey Jacob – Sequoias / Pinnacle Volume 2 (CD Recensie)

Amerikaanse componisten van het wat meer melodieuze genre hebben een prima platenmaatschappij aan Parma Recordings en de sublabels, waaronder Navona Recordings. Recent verschenen er portretalbums van de bij ons volslagen onbekende Michael Cohen, ‘A Song for Silenced Voices’ en Jeffrey Jacob, ‘Sequoias’ en bracht het label verder ‘Pinnacle Volume 2’ uit, met daarop acht stukken voor kamerbezetting van even zoveel hedendaagse componisten. En omdat ik bezig ben met strijkkwartetten licht ik die hier in het bijzonder uit.

‘Strijkkwartet’ heet het tweedelige kwartet van Michael Cohen, gespeeld door het Sirius Quartet. Cohen schreef het in 1959, voor zijn afstuderen. Hij studeerde bij de componist Irving Fine en modeleerde dit kwartet naar diens werk. Het is, mede daardoor, een kwartet geworden dat duidelijk wortelt in de muziek van het begin van de vorige eeuw. Prachtig is met name het rustige tweede deel, ‘Il Lento’ en de wijze waarop Cohen hier de klanken met elkaar laat samenvallen. Bijzonder is ook zeker ‘I Remember’, een lang lied gebaseerd op de dagboeken van Anne Frank. De bijzondere bezetting van fluit, cello, harp en sopraan is hier zonder meer debet aan. Tot slot nog even aandacht voor het stuk waar het album zijn titel aan ontleent: ‘A Song for Silenced Voices’, een krachtig, maar ook luisterrijk duet voor piano en cello.

Het tweede strijkkwartet van Jeffrey Jacob bestaat eveneens uit twee delen en wordt hier uitgevoerd door The New England Quartet. En ondanks dat Jacob het schreef in een moeilijke periode in zijn leven, zegt hij over dit kwartet: “Each movement of the quartet breaks free of the weight of stress and anxiety and settles firmly into luminescence. Like all of my music, String Quartet No. 2 emphasizes above all, melody and the interweaving of contrapuntal melodic lines.”  Zonder meer een prachtig kwartet. Die sfeer van spanning en angst vinden we overigens ook in ‘Music for Strings, Percussion and Oboe’. Het belangrijkste werk op dit album is echter Jacob’s zesde symfonie, bijgenaamde ‘Sequoias’, uitgevoerd door het Moravian Philharmonic Orchestra, onder leiding van Stanislav Vavřínek. In het eerste deel ‘The Forest Awakens’ werkt Jacob zeer overtuigend met alle kleuren die een orkest in zich heeft. En heel bijzonder voor een symfonie, hij begint met een solo piano, bespeeld door Jacob zelf. Het stuk heeft dan ook vaak meer weg van een pianoconcert dan van een symfonie. In het tweede deel ‘Under Siege’ slaat de sfeer om, bosbranden en klimaatverandering bedreigen het bos. Nadat in het derde deel, ‘Meditation’, de rust weer terugkeert, we horen hier louter de piano en de strijkers, kijkt Jacob in het vierde deel recht omhoog, twinkelende klanken in ‘Most Stars’.

Op ‘Pinnacle Volume 2’ staan drie stukken voor strijkkwartet, alle drie gespeeld door het Benda Quartet. Allereerst horen we het uit één deel bestaande ‘Euphoria’ van Santiago Kodela. Een zeer dynamisch, maar met ruim vier minuten wel erg kort stuk. Het tweede stuk voor strijkkwartet op dit album is een bewerking van twee delen uit de ‘Symphony Estrageiro’ van Amintas Angel Cardoso Santos Silva. Twee bijzonder beeldende delen, alleen helaas niet veel langer. Tot slot speelt het Benda Quartet het derde deel, ‘Rondo Allegro “Akhet” van het eerste kwartet, ‘Nile’ van Adnan Marafi. Geen idee waarom niet het hele kwartet is opgenomen, want dit al even onstuimige derde deel smaakt zeker naar meer. Naast deze drie stukken voor strijkkwartet staan er echter nog andere prachtige stukken voor kamerbezetting op dit album. Bijvoorbeeld die zeer twee vioolsonates. De eerste is ‘Moon of My Own’ van Kong-Yu Wong, mooi ingetogen, maar tevens zeer melodieus. Dat laatste geldt ook voor ‘Stolen Moments in Green and Blue’ van Edmund Cionek. Alleen is dit stuk juist zeer dynamisch en met een vette knipoog naar de vroege jazz.

De albums zijn te beluisteren via Spotify:

Reacties zijn gesloten.