Samo Salamon, Arild Andersen & Ra Kalam Bob Moses – Pure and Simple / Samo Salamon Slo Quartet – Before it Rains (CD / Download Recensie)

De Sloveense gitarist Samo Salamon is een actief musicus. Alleen al dit jaar realiseerde hij vijf albums, waaronder de bij zijn eigen Samo Records verschenen Cd ‘Pure and Simple’, waarop we hem horen in een trio met bassist Arild Andersen en drummer en percussionist Ra Kalam Bob Moses en het alleen als download verkrijgbare ‘Before it Rains’ van het Samo Salamon Slo Quartet, naast Salamon bestaand uit saxofonist Cene Resnik, bassist Jošt Drašler en drummer Bojan Krhlanko.

‘Pure and Simple’ is wel puur, maar zeker niet simpel. Opener ‘Tell Yourself’ begint met verrassend slagwerk van Moses en melodieus spel van zowel Andersen als Salamon. Het gaat hier duidelijk niet om een traditioneel gitaartrio, waarbij de bas en drums de gitarist begeleiden, maar om drie volwaardige stemmen die samen deze aantrekkelijke compositie vormgeven. ‘Rooms of Clouds’ is rustiger, maar eveneens bijzonder opwindend. Prachtig hoe Moses en Salamon hier op bijzonder spannende wijze de begeleiding vormgeven, terwijl Andersen op zijn contrabas de melodie speelt. Dan gooit Salamon het in ‘The Golden Light of Evening’ over een geheel andere boeg, hij zet de versterker van zijn gitaar hier volledig open en speelt een redelijk heftige, tegen rock aanleunende solo. Een ander prachtig voorbeeld van de samenwerking binnen dit trio is ‘Something Unusual’. Bijzondere percussie van Moses en hecht samenspel van Salamon en Andersen, zodanig dat soms amper te onderscheiden is wie we nu precies horen. Het album bevat ook twee stukken waarop we Salamon horen op een akoestische twaalfsnarige gitaar: ‘You Take My Arm’ en ‘Pure and Simple Being’. In het eerste stuk valt vooral de wisselwerking met Anderson op, terwijl Moses op de achtergrond een ritmisch tapijt legt, op het tweede vooral de percussie van Moses.

In ‘Before it Rains’ gaat het er vrijer aan toe. Dit album is meer free-jazz dan ‘Pure and Simple’, al is ook hier wel sprake van melodie, bijvoorbeeld in de opener ‘Barely Visible’, waarin we eerst Resnik en Salamon samen horen en aansluitend Resnik in een bijzonder overtuigende en krachtige solo, Drašler met mooi lyrisch spel en uiteindelijk ook Salamon met gruizig gitaarspel. In ‘Scattershot’, een heerlijke blues, horen we Salamon lange tijd alleen, energieke noten spelend, op een mooie groove, halverwege neemt Resnik het stokje over. Bijzonder is ook ‘Free I’ dat zeer ingetogen begint, soms meer stilte dan klank en gaandeweg steeds dynamischer wordt, waarbij de instrumenten duchtig gegeseld worden. Prachtig spel ook in het opwindende ‘Crawled’, zowel Resnik als Salamon spelen hier op de top van hun kunnen, maar vooral de laatste weet tegen het einde te verrassen met bijzonder disruptieve klanken. Een veelzijdig kwartet dus en wellicht is ‘Do Not Tell Us’ wel het nummer waarin dat het mooist tot uiting komt. In dit ene stuk beweegt de muziek heen en weer van een ingetogen ballade naar felle free-jazz en aan rock verwante klanken. En over ballades gesproken, de mooiste is toch ‘Unlikely Words’ en dan met name die prachtige, zangerige solo van Drašler.

Beide albums zijn te beluisteren op Bandcamp en zijn daar ook te koop: