Sylvie Courvoisier & Mary Halvorson – Searching for the Disappeared Hour / Trevor Dunn’s Trio-Convulsant aavec Folie à Quatre- Séances / Tomas Fujiwara’s Triple Double – March (CD Recensie)

Als we het over gitaristen in de jazz hebben mag Mary Halvorson niet ontbreken. Vijf Cd’s komen er de komende twee dagen aan bod waarop ze in al haar veelzijdigheid is te horen. Bij het bij elkaar zoeken van de albums voor deze twee verslagen vroeg ik me bijna af op welk album ze eigenlijk niet meespeelt! Vandaag haar duo album met de pianiste Sylvie Courvoisier ‘Searching for the Disappeared Hour’ en ‘Séances’, van bassist Trevor Dunn’s Trio-Convulsant, beiden verschenen bij Pyroclastic Records, naast het bij Firehouse12 uitgekomen ‘March’ van drummer Tomas Fujiwara’s Triple Double.

‘Searching for the Dissapeared Hour’ stamt uit eind 2021, maar moet hier aan bod komen vanwege het feit dat we op geen enkel album zo uitgebreid van haar prachtige spel kunnen genieten als hier. Het is na ‘Crop Circles’, uit 2017, het tweede album dat ze samen maakte, maar het klinkt alsof ze iedere week samenspelen. Twaalf stukken bevat het album, voor ieder uur één, een deel is van Courvoisier, een deel van Halvorson en drie stukken schreven ze gezamenlijk. Wat het meest opvalt aan dit album is de harmonie tussen deze twee musici. Het klinkt wellicht gek, maar soms is bijna niet te horen of het nu de piano is die klinkt of de gitaar, ook al betreft het hier toch twee totaal verschillende instrumenten. Direct het eerste nummer, Halvorson’s ‘Golden Proportion’ is daar een mooi voorbeeld van. De wijze waarop Halvorson hier tijdens het ritmische begin aansluiting zoekt bij Courvoisier is gewoon groots. Halvorson klinkt voor een mooi deel solo in haar ‘Faceless Smears’, prachtig ingetogen klanken. En verderop, als Courvoisier aansluit, valt het harmonische weer op, alsof we slechts één instrument horen, zo mooi vullen ze elkaar aan. Prachtig klinken ook de meer ingetogen stukken ‘Moonbow’, ‘Mind out of Time’ en ‘Gates & Passes’ en melodische stukken als ‘Torrential’ en het titelstuk ‘The Disappearing Hour’.

Trio-Convulsant bestaat sinds 2004, met een toen nog onbekende Halvorson en percussionist Ches Smith. Dunn had een vooruitziende blik, want beiden behoren inmiddels tot de voorhoede van de alternatieve jazz. Voor dit nieuwe album ‘Séances’ breidde Dunn de groep uit met het kwartet Folie à Quatre, bestaande uit violiste Carla Kihlstedt, celliste Mariel Roberts, fluitiste Anna Webber en basklarinettist Oscar Noriega. Dunn ken ik vooral van zijn samenwerking met John Zorn, een relatie die zich ook hier opdringt en dan met name vanwege de grote mate van veelzijdigheid in de muziek. Ook Dunn schakelt hier moeiteloos tussen een grote diversiteit aan muzikale stijlen en de bijbehorende dynamiek. En dus hoor ik avant-garde jazz, klezmer, folk, rock en hedendaags gecomponeerd alleen al in de opener ‘Secours Meurtriers’. En we horen een geheel andere kant van Halvorson. Ze krijgt volop de ruimte om haar gitaar flink te laten janken. Maar er zijn ook zeker momenten op dit album waar het er rustiger aan toe gaat, bijvoorbeeld in ‘Restore All Things’. Opvallend is hier de samenhang tussen de beide strijkers en de gitaar. Iets dat overigens ook geldt voor ‘1733’. Een aparte vermelding verdient het bijzonder afwisselende spel van Smith, slechts één voorbeeld volstaat: ‘Eschatology’, waarop overigens ook een prachtige solo van Halvorson staat.

Tomas Fujiwara’s Triple Double bestaat uit twee drummers, naast Fujiwara is dat Gerald Cleaver, twee  gitaristen: Brandon Seabrook en Halvorson en twee koperblazers: trompettist Ralph Alessi en Taylor Ho Bynum op kornet. En zo maakt ‘Pack Up, Coming For You’ al direct duidelijk, daar kun je een hoop herrie mee maken. Prachtige free-jazz hier, net als in ‘Wave Shake and Angle Bounce’ en let hier zeker ook op Halvorson en Seabrook. Het kan ook anders, zo toont ons ‘Life Only Gets More’, een intieme ballade, met eclatante bijdrages van de gitaristen en ‘Silhouttes in Smoke’, met een prachtige solo van Alessi. Maar dat zijn wel uitzonderingen, over het algemeen gaat het er op dit album bijzonder stevig aan toe, maar wat wil je met een sextet van deze bezetting. Maar mooie abstracte free-jazz klanken in ‘Docile Fury Ballad’ en een stevig, bijna tribaal ritme in ‘For Alan, Parrt II’, waar de beide drummers maximaal aan zet zijn.

Van ‘Searching for the Disappeared Hour’ en ‘Séances’ zijn fragmenten te beluisteren op Bandcamp, ‘March’ is in zijn geheel te beluisteren. Alle albums zijn hier ook te koop: