Naast veel andere muziek vandaag strijkkwartetten van Ivan Buffa, Stephen Yip en Jeremy Beck. Van de Slowaakse componist Ivan Buffa speelt het Quasars Ensemble zijn ‘String Quartet’ op het bij Kairos Music verschenen ‘Identity’; van de Hong Kong afkomstige Stephen Yip horen we zijn kwartetten ‘Luminosity Etude’ en ‘By Moonflowers’ op de gelijknamige eveneens bij Kairos verschenen Cd en uitgevoerd door het Mivos Quartet en tot slot is er het zesde strijkkwartet van de Amerikaanse componist Jeremy Beck dat in een uitvoering van The Frosch String Quartet te vinden is op het bij Neuma Records verschenen ‘Remember’.
Buffa deed zes jaar over zijn uit vier naamloze delen bestaande kwartet en voltooide het in 2006. Het eerste deel valt op door zijn aandacht voor klank en de subtiele wijze waarop hij de vier instrumenten laat samenkomen, met een hoofdrol voor een opvallend duister klinkende cello. In het tweede deel raken de klanken, regelmatig komend van mooi pizzicato spel, de stilte. En wat een prachtige vioolsolo horen we hier. Het vrij korte derde deel valt vooral op door de spanning die Buffa hier creëert en wordt naadloos gevolgd door het al even enerverende vierde deel. Maar er klinkt op deze Cd natuurlijk nog veel meer moois, waarmee we een goed beeld krijgen van de compositorische kwaliteiten van deze man. Opvallend daarbij is dat geen enkel stuk van de acht composities de acht minuten overschrijdt, een meester van de korte baan dus. Bijzonder zijn bijvoorbeeld het spannende ‘Quasars’ voor altviool en ensemble, mede door de duistere pianoklanken en ‘Organismo’ voor ensemble. Dat laatste is vooral bijzonder door de wijze waarop Buffa hier traditie met moderniteit verbindt. Maar bovenal is dit een mooi voorbeeld van de rijke klankwereld die deze componist hanteert. Iets wat we ook mooi terughoren in het Trio voor fluit, klarinet en cello en het overtuigende ‘Mime’ voor blokfluit.
De beide strijkkwartetten van Yip bestaan uit elk één deel. Opvallend is dat Yip voor ‘Luminosity Etude’ zijn inspiratie haalde uit de beroemde, nog immer niet voltooide Sagrada Familia van Antoni Gaudi. Zich met name uitend in de zoektocht naar harmonie. ‘By Moonflowers’ ontleent zijn titel aan de gelijknamige haiku van de zeventiende-eeuwse Japanse dichter Matsuo Bashō: ‘by moonflowers / a fascinating body / floats absent-mindedly’. Een sfeer die Yip hier met de lange, vloeiende strijkerslijnen uitstekend weet te vangen, waarbij de nodige spanning en melancholie geenszins ontbreekt. Heel bijzonder is ook het speciaal voor inFLUX, een duo bestaand uit harp en fluit, geschreven ‘Elegance in Emptiness’, een hedendaags stuk waarin de Chinese wortels van Yip duidelijk doorklinken. Contemplatief, maar zeker ook spannend. Verstilde klanken ook in ‘Renga in Kigo’, waarin we altviolist William Lane horen, samen met cellist Chan-yin Pun, beiden lid van het Hong Kong New Music Ensemble. Tot slot klinkt het al even spannende en dynamische ‘…in a silent way’ voor strijkorkest, gespeeld door het KLK String Orchestra, onder leiding van Roman Kreslenko. Ook hier horen we duidelijk de invloed van de traditionele Chinese muziek, op bijzondere wijze vermengt met krachtige abstracties.
In vergelijking met Buffa en Yip is Beck een veel traditioneler componist. Zo staat de lyriek in zijn zesde strijkkwartet, vooral mooi tot uiting komend in het dynamische tweede deel in schril contrast met de veel abstractere vormen in de overige hier genoemde strijkkwartetten. Wat niet wegneemt dat Beck bijzonder meeslepende muziek schrijft. In ‘Variatons’, gecomponeerd in 1992′ en gereviseerd in 2015 horen we ook een strijkkwartet, maar dan aangevuld met een gitaar. Een bijzondere combinatie van instrumenten die Beck hier op mooi subtiele wijze inzet. En ook op dit zeer veelzijdige album vinden we meer moois, te beginnen met de door Jessica Litwiniec Dorman uitgevoerde vier preludes voor piano, verderop gevolgd door vier liederen, geschreven voor de mezzosopraan Michelle Monroe. Bijzonder welluidend is ook ‘November Dances’ voor de opvallende combinatie van fluit, Petyo Kolev, altviool, Viktor Mitzev en harp, Denitsa Dimitrova. Wat afwijkend van de rest van het album zijn de twee vrij korte stukken voor a capella koor, ‘Invitation to Love’ en ‘Remember’, beiden uitgevoerd door Cora Volante, onder leiding van L. Brett Scott. Mooie stukken, waaruit tevens de veelzijdigheid van deze componist blijkt, maar hier tussen al die stukken voor kamerbezetting vallen ze wel wat uit de toon.
‘Remember’ is te beluisteren via Bandcamp en daar ook te koop: