Olivia Louvel – [Hepworth Resounds] (DL/CD Recensie)

Met [Hepworth Resounds] duikt geluidskunsenaar Oliva Louvel op boeiende wijze in het werk van de Engelse beeldhouwster Barbara Hepworth. Het resultaat is een tweedelig werk. Deel 1, ‘The Sculptor Speaks’, ging in première op Resonance FM op 10 januari van dit jaar – de geboortedag van Hepworth, deel 2, ‘SculptOr’,  verscheen een maand later op Cd  bij Cat Werk Imprint. Hier bespreken we ze beiden.

‘The Sculptor Speaks’ bestaat uit de opnames die Hepworth in 1961 maakte in haar atelier, met woorden over haar kunstenaarschap en haar wijze van werken. Samen met  Henry Moore en John Piper was ze lid van de Seven and Five Society en haar kunstenaarschap leidde in 1965 tot de benoeming van Officier in de Orde van het Britse Rijk en tot Dame Commandeur. Helaas kwam Hepworth tien jaar later op 72-jarige leeftijd om bij een brand in haar atelier in St. Ives in Cornwall. Haar atelier en haar woonhuis zijn echter herbouwd en vonden een nieuwe bestemming in het Barbara Hepworth Museum and Sculpture Garden. Louvel bewerkt de stem van Hepworth met AudioSculpt, een programma ontwikkeld door het IRCAM en voegt er subtiele elektronica aan toe. Hepworth blijft uitstekend te verstaan, maar Louvel voegt er wel een extra laag aan toe, een bijna fysiek element – een beeldhouwster waardig. Overigens bereikt Louvel hiermee regelmatig een behoorlijk vervreemdend effect.

Foto: Musée Rodin

Ook voor de negen stukken die ‘SculptOr’ vormen, nam Louvel de teksten van Hepworth als uitgangspunt. In dit geval zijn de teksten bijgeleverd bij de Cd. Dat voegt veel toe, want in vergelijking met ‘The Sculptor Speaks’, gaat Louvel hier duidelijk een stuk verder. In ‘Use Your Own Body’ horen we nog Hepworth, gevolgd door Louvel die de woorden herhaalt. In de overige stukken trekt ze die lijn door, Hepworth’s teksten gebruikend. De zang legt ze in lagen over elkaar heen, alsof er een heel kamerkoor aan het werk is en vermengt die met uitgebeende, vaak zeer mechanisch aandoende elektronische effecten. Stellen dat ze hier muzikaal aan het beeldhouwen is, snijdt zonder meer hout. In ‘A Woman Artist Not Deprived’ gaat de zin “I detest a day of no work, no music, no poetry. ” gepaard met industrieel ritmische geluiden, zo uit de werkplaats. Terwijl in ‘The Weaver’ haar stem eveneens telkens wordt onderbroken door het geluid dat veel wegheeft van dat van een machine. Dit soort ingrepen maakt ‘SculptOr zonder meer tot een heel bijzonder en grensverleggend album.

‘The Sculptor Speakes’ is te beluisteren via Mixcloud:

‘Sculptor’ is te beluisteren en te koop via Bandcamp:

Reacties zijn gesloten.