Patrick Yim – Memory (CD Recensie)

Het mooie van het Amerikaanse Parma Recordings en zijn imprints als Ravello Records en Navona Records is dat het een podium biedt aan minder bekende, vaak jonge componisten. Iets dat overigens in veel gevallen ook geldt voor de uitvoerders. Nieuwe muziek ontdekken is hier dus standaard, zoals ook wel bleek uit eerdere recensies. Ook nu weer. Violist Patrick Yim speelde een Cd vol met stukken voor solo viool, allemaal wereldpremières, van vijf componisten die ook nu weer voor mij volslagen onbekend waren.

‘Memory’ heet het album. Geen toeval want volgens Yim is “the music on this album…linked together by the themes of memory, culture and identity.” Maar ‘Memory’ is ook de titel van het eerste stuk van de componist Chen Yi. Die schreef dit voor Lin Yooji, de voormalige vioolleraar van deze componiste. Ze schreef aan haar leraar: ” “I wish you could hear the tune in my Memory, which sounds like my painful cry out of your name in our Cantonese dialect. I expressed my deep sorrow in the music, to remember your fatherly mentorship.” Een relatief kort stuk, nog geen vier minuten, waarin Yi Chinese en westerse muziek op prachtige wijze aan elkaar verbindt en dat door Yim met de vereiste emotionele diepgang wordt gespeeld.

Patrick Yim (links) en Chen Yi in Reykjavík, augustus 2019. Foto: Navona Records

‘Away Alone Aloft’ van Kai-Young Chan, geschreven voor Yim, is gebaseerd op het gedicht ‘Chang’e’ van de Chinsese dichter Li Shangyin, dat gaat over de “Moon Lady”, die het elixer om onsterfelijk te worden stal, naar de maan werd gestuurd en zo werd gescheiden van haar partner. Het is volgens de legende haar schaduw die we zien als de maan deels verduisterd is. Maar pas het gedicht gerust toe op geliefden die door afstand van elkaar gescheiden zijn. De pijn van het gemis weet Chan perfect te vatten in dit stuk en ook hier excelleert Yim in het overbrengen van die sfeer.

In het eveneens voor Yim geschreven ‘Miles Upon Miles’ van Yao Chen maken we een stap naar het grote voordeel van al dat heen en weer reizen: de uitwisseling van ideeën en producten. Eeuwenlang gebeurde dat van oost naar west middels de Zijderoute, waar dit stuk een hommage aan is. Prachtig hoe Chen in het eerste deel, ‘Silk Road’ de sfeer van die eindeloze woeste vlaktes weet te treffen. De zinderende zon gevangen in de tremolo’s van de viool. Prachtig klinkt ook het tweede deel, ‘Buddhist Mantra’. Austin Yip wijde ook een compositie aan die Zijderoute en noemde het eveneens ‘Miles Upon Miles’. De inspiratie vormde een drietal voorwerpen op een aan die handelsroute gewijde tentoonstelling in Hong Kong. Bijzonder aan dit stuk is dat Yip veldopnames toevoegde aan het vioolspel, wat zonder meer een extra dimensie toevoegt.

Ook ‘Relics’, van Michael-Thoms Foumai werd geschreven in opdracht van Yim voor diezelfde tentoonstelling in Hong Kong. En ook hier nam de componist een aantal voorwerpen als inspiratie voor de zeven korte delen. Het levert een boeiende staalkaart aan klanken op waarmee Yim zijn uitmuntende kwaliteiten volop kan laten horen. De slot van een prachtig album met stukken waar Yim, zelf van Chinese afkomst en daarnaast afkomstig uit Hawaï, duidelijk affiniteit mee heeft.

Het album is te beluisteren via Spotify:

Reacties zijn gesloten.