Bassenger-Medwed-Stadlmeier – Distanz Stillstand Überwindung / EMERGE & EaZy – Steps (CD Recensie)

Sascha Stadlmeier, hij kwam hier al vaker voorbij werkt zo nu en dan onder zijn eigen naam, maar is eigenlijk beter bekend onder zijn alias EMERGE. Onlangs bracht hij weer twee nieuwe albums uit bij zijn label Attenuation Circuit. Op ‘Steps’ horen we hem solo, terwijl hij voor ‘Distanz Stillstand Überwindung’ samenwerkt met The Bassenger en Gilbert Medwed. Tijd dus om ons oor weer eens te luisteren te leggen.

‘Steps’ bestaat geheel uit veldopnames. De opnames die we horen in de delen één en drie maakte Stadlmeier zelf, voor deel 2 vroeg hij collega musici actief in de elektronische muziek als SRVTR, ofwel de Fransman Gildas Brugaro; Autonomaton, de Bulgaar Nikolay Ivanov Stanchev; de Deen Claus Poulsen, de Brit Dave Kirby die werkt onder het alias Satori en Frans de Waard. Al die opnames hebben één ding met elkaar gemeen: ze werden door de diverse artiesten gemaakt in het voormalige nazi concentratiekamp Dachau. Belangrijk is wat de musicus zelf zegt over zijn intenties achter dit album: “Das Album “steps” maßt sich jedoch gar nicht an, ein Album “über” ein Konzentrationslager zu sein. Es ist ausdrücklich ein Album über eine Gedenkstätte.” Terecht, want de gruwelen van een kamp zijn in muziek amper te vatten. Na het ruisen van de wind, horen we in ‘Steps 1’ de eerste voetstappen, knarsend in het grind. En ja, de vogels, niet wetend wat zich daar heeft afgespeeld. We horen mensen praten, verstaan niet wat ze zeggen. Allemaal geluiden die op enig moment worden afgewisseld met ritmische slagen op metaal. De mens is overduidelijk aanwezig in deze opnames, maar de natuur is dat evenzo, bijvoorbeeld in het geluid van de wind – er klappert iets – en dat van de vogels. Stadlmeier plakte al die geluiden aaneen tot een boeiende en soms ook enigszins beladen compositie. Het procedé voor de delen twee en drie is nagenoeg hetzelfde, ook hier past de aanduiding ‘klankcollage’ naadloos. Waarbij het derde deel overigens het meest dramatisch klinkt, onder andere door het gebeier van een klok en het onweer dat klinkt in de verte.

‘Distanz Stillstand Überwindung’ dat Stadlmeier, voor de verandering eens niet werkend onder zijn alias, maakte samen met percussionist Gilbert Medwed en bassiste Julia Zemanek, bijgenaamd The Bassenger, is qua sfeer goed te beschouwen als een voortzetting van ‘Steps’. We horen Stadlmeier  hier op gitaar en bas en alle drie de musici bedienen zich daarnaast van een breed spectrum aan elektronica en in het geval van Zemanek van de menselijke stem. De muziek in het eerste deel van ‘Distanz Stillstand’ klinkt kaal, koud en intens, nog versterkt door het repetitieve karakter. Daar verandert Zemaneks stem niets aan, sterker nog, die voegt er eerder een extra dramatische laag aan toe. In het tweede deel neemt de variatie toe en horen we Medwed uitgebreid op zwaar dreunend en ritmisch slagwerk, terwijl Stadlmeier en The Bassenger een duistere drone neerleggen. In het derde deel horen we net als in ‘Steps’ de wind, maar nu guur razend over de vlakte. Tot slot klinkt ‘Überwindung’. Hier staat de spraak centraal, is dit Medwed, of Stadlmeier? Of zijn het opnames? Het staat nergens aangegeven. In ieder geval gaat het vergezeld van traag stromende, onbestemde klanken. Tot aan het einde het ritme weer zijn intrede doet.

Beide albums zijn te beluisteren en te koop via Bandcamp:

Reacties zijn gesloten.