Emmanuel Holterbach – Ricercar nell’ombra (CD Recensie)

Het kan dus componeren zonder dat je een noot kunt lezen! Er is dus toch nog hoop voor deze recensent. Ik zou mij dan bevinden in het gezelschap van de Franse componist Emmanuel Holterbach, die ik ondanks een inmiddels imposante discografie nog niet kende. Normaal gesproken begeeft hij zich in de wereld van de musique concrète waar je inderdaad geen noten voor hoeft te kunnen lezen. Maar dan ontmoet hij het Italiaanse ensemble Blutwurst en ontstaat van beide kanten de wens voor een nieuw stuk, dat de titel ‘Ricercar nell’ombra (vuoto, energia, rilevo)’ meekrijgt. Inmiddels staat het op Cd, uitgebracht door Another Timbre.

Het ging als volgt, zo vertelt Holterbach aan Simon Reynell: “Meeting Blutwurst was like a shooting star appearing in the night sky… They loved my work, I loved their work. So make a choice: become friends or work together. We actually did both. Blutwurst are based in the beautiful city of Florence and had good connections with Tempo Reale (an organization for contemporary music research founded in the 1980’s by Luciano Berio). This is where we were able to start work together during a three-week residency back in May 2018.”

Het resultaat mag er zijn. Holterbach, met naar eigen zeggen een zwak voor de Italiaanse muziektraditie vanaf de Renaissance tot heden, heeft een stuk gecomponeerd dat in het verlengde ligt van zijn werk voor elektronica. Alleen laat hij nu dit septet de langgerekte drone-achtige klankwolken produceren, daarbij prachtig gebruikmakend van de vrijkomende boventonen. Bijzonder is ook de duistere ondertoon in de muziek, vormgegeven door contrabas, cello en basklarinet.

Emmanuel Holterbach, foto: Jules Roeser

En natuurlijk lijkt deze muziek in niets op die van de Italiaanse Renaissance of Barok, maar toch. Qua sfeer sluit het erbij aan. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat Holterbach één bepaalde compositie uit die tijd als basis nam: ‘Ricercar III’ van Francesco Guami. Over zijn werkwijze zegt hij: “the first seconds of this piece fascinated me, seven notes whirling in a gorgeous, simple melody… blooming. So this is where things started: if the notes of this melody created such a beautiful state of contemplation, what if we started stretching them, permutating them, and created a large structure out of them? The intuition was good and turned into a fertile soil for our collaboration to blossom.”

Beluister een deel van dit stuk via Bandcamp: