Lowered – Music for Empty Rooms (CD Recensie)

Chris Gowers is geen onbekende voor het Gentse Morc Records. Eerder bracht het label werk uit van deze musicus onder het alias Karina ESP. Nu is de beurt aan een ander project van deze Brit: Lowered. Slechts drie stukken bevat ‘Music for Empty Rooms’, samen goed voor ruim een half uur muziek.

Of moeten we zeggen klank? Want dat is wat we horen in opener ‘Sound in the Room’, de helft van dit album beslaand. Piano aanslagen, die  uiteen worden getrokken tot eindeloos klinkende golvende boventonen. Louter klank, of zoals Gowers het zelf uitdrukt: “The project was born from an attempt to create music based on minimalist principles that focuses on the intricacies of tone, space and silence. To this end, compositions are formed using only acoustic instrumentation and sound sources.” Ondanks dat je zou zweren elektronica te horen is dat dus geenszins het geval, wel horen we naast de eerder genoemde piano, een cello en klankschalen. Het geheel is verder louter het gevolg van het op een bepaalde wijze plaatsen van microfoons en het optimaal gebruiken van de akoestische kenmerken van de ruimte, het maakt dit album nog interessanter.

Intussen gaat er van deze muziek, die zich ophoudt in het grensgebied van geluid en stilte, een enorme rust uit. Te meer daar Gowers niet werkt met melodie en ritme, maar zich louter beperkt tot het op harmonieuze wijze samenvoegen van klanken. ‘Emptiness’, het tweede stuk, is daarbij nog kaler. Gowers verweeft hier een langgerekte drone met een golvende onderstroom tot een onlosmakelijk geheel dat gaandeweg, de ruim acht minuten dat het stuk duurt, slechts zeer langzaam van karakter verandert. In ‘Distance Flooded Us’ gebruikt hij deels hetzelfde procedé als in ‘Sound in the Room’. Ook hier zowel piano aanslagen als een golvende drone. Een bijzondere combinatie die het stuk een bijna mystiek karakter verleent.

Het album is te beluisteren en te koop via Bandcamp:

Reacties zijn gesloten.