ASTRO – Vermillion Gate (CD Recensie)

Onder de naam ‘Rollator Series’ brengt het in Augsburg zetelende Attenuation Circuit noise uit, gecureerd door ORiFiCE. De laatste uitgave in deze serie is van het Japanse duo ASTRO, bestaande uit Hiroshi Hasegawa op de modulaire synthesizer en Rohco, het alias van Hiroko Hasegawa, op elektrische viool en elektronica. ‘Vermillion Gate’ heet het album met slechts drie stukken.

De wortels van Hiroshi Hasegawa in de noise liggen bij C.C.C.C., dat hij in 1989 begon samen met Mayuko Hino, Ryuichi Nagakubo en Fumio Kosakai. Deze groep, opgericht in 1989, geldt nog altijd als één van de belangrijkste in de Japanse noise scene. Nog tijdens zijn deelname aan C.C.C.C. startte hij in 1993 met zijn soloproject, ASTRO. Met ROHCO werkt hij voor het eerst in 2009, wat leidde tot het omvormen van ASTRO tot duo in 2013.

Zet ‘Asynchronous Waveform’ op en je weet direct hoe laat het is. Een stortvloed van puin en gruis stort het duo over je uit. De term ‘mooi’ is weer eens volstrekt misplaatst. Overweldigend, overheersend en onrustbarend zijn begrippen die beter passen. Ok, je moet ervan houden, maar dat geldt voor alle muziek en als je ervan houdt valt er veel te genieten. Want in die onrustbarende stortvloed zijn wel degelijk nuances te herkennen, het ene gruis is het andere niet. De twee draaien de knop na bijna vijftien minuten even uit om aansluitend in ‘True Seals’ weer op de ingeslagen weg verder te gaan. Bulldozers, drilboren en andere machines, associaties te over. Maar ‘True Seals’ kent uiteindelijk wat meer variatie: de continue stroom noise wordt hier aangelengd met futuristische klankgolven.

Voor het titelstuk, ‘Vermillion Gate’, trekt het duo bijna een half uur uit en gaan de sluizen nog een fractie verder open. Nog steeds noise, maar nu zit er meer verschil in de dynamiek en het tempo. Slepende inktzwarte klankwolken, snerpende cirkelzagen, golven massief gruis, of de aarde in beweging komt. En steeds als je denkt dat het summum nu wel bereikt is, blijk je je weer vergist te hebben.

Het album is te beluisteren en te koop via Bandcamp:

Reacties zijn gesloten.