Karen Willems – Grondwerken Willems / Seslerde / Bentillse Berber (Cassette / Download Recensie)

De Belgische Karen Willems is een veelzijdig talent. Niet alleen is ze nog altijd één van de weinige vrouwelijke drummers verkerend aan de top van de Belgische scene, haar carrière kenmerkt zich tevens door een grote mate van veelzijdigheid, zich uitstrekkend van de betere popmuziek tot de wereld van het experiment, iets waar haar nieuwe serie, ‘Terre Sol’ onder valt. Onlangs verscheen het derde deel, ‘Bentillse Berber’ als cassette en download bij Esc. Rec. Reden genoeg om alle drie de delen hier te laten passeren.

Na jaren actief te zijn geweest als drummer in rock en pop bands als Zita Swoon Group, Jan Swerts, Pascal Deweze, Yuko, Novastar en Mauro Pawlowski, schoof Willems de laatste jaren steeds verder op richting het experiment, door samenwerkingen met musici als Eric Thielemans, Jean DL, Benjamin Glorieux, Aidan Baker, Kreng, Stijn Dickel, Rodrigo Fuentealba, Kaboom Karavan en Stratosphere. Sinds 2012 heeft ze daarnaast haar soloproject ‘INWOLVES’. Voor het project  ‘Terre Sol’  koos ze echter haar eigen naam.

Deel 1, dat de prachtige naam ‘Grondwerken Willems’ meekreeg, verscheen in januari van dit jaar. Wat opvalt bij beluistering – en het geldt niet alleen voor dit eerste deel – is dat Willems de lange stukken, van rond een kwartier (de kanten van de cassettes), verdeelt in verschillende klankwerelden. We horen haar daarbij op percussie, maar ook in de weer met een accordeon, een piano, veldopnames en elektronica en we horen haar zingen. Bijzonder is bijvoorbeeld de exotische klankwereld op kant A waarin Willems verwijst naar de Indonesische gamelan, middels een slepend, maar kleurrijk ritme. Interessant ook hoe ze dit ritme verderop middels electronica op spannende wijze vervormt. De B Kant vangt dan weer aan met een innemende geluidssculptuur, vol wringende, knarsende geluiden. En ook hier klinken exotische klanken: halverwege gaat Willems op de Japanse tour.

‘Seslerde’ nam Willems, nog net voor de lockdown op in Istanbul, samen met collega percussionist Barkin Engin. Het album vangt opvallend industrieel aan, alsof er machines staan te draaien. Dan ontwaren we de invloed van de Turkse muziek in een deinend ritme en verderop nog sterker als de muezzin in beeld komt. IJle, experimentele zang op de B-kant, naast de hoge vibrerende noten die je krijgt als je met een strijkstok langs de bekkens gaat, gevolgd door energiek ritmisch slagwerk en de straatgeluiden van Istanbul. De aanwezigheid van Engin en de invloed van de Turkse muziek maakt dit ‘Senserde’ weer tot een geheel ander album dan ‘Grondwerken Willems’.

Kant A van ‘Bentillse Berber’ bevat een opvallend kleurrijk staaltje percussie waarin eveneens duidelijk niet westerse invloeden doorklinken. Na enkele schermutselingen ontstaat een duidelijk ritme waarin we naast diverse trommels, bekkens en gongs ook Willems’ stem horen. Dit alles in een bezwerende, zelfs ietwat ritueel aandoende cadans. Dat Willems ook actief is in de dans horen we hier duidelijk terug. Intens vervormde blazersklanken verderop, of er een trombone uit elkaar wordt getrokken. Industriële klanken weer op de B-kant, gepaard aan ritmische wrijfgeluiden. Het wordt gevolgd door intieme veldopnames, we horen kinderstemmen, de klank van een fluit, ondersteund door een aardse drone. Een kleurrijk geheel, waarin Willems’ kwaliteiten optimaal tot haar recht komen.

De A kanten van de cassettes zijn te beluisteren via Bandcamp. De albums zijn hier ook te koop:

Reacties zijn gesloten.