Berke Can Özcan – Mountains Are Mountains / Tomoko Sauvage – Fischgeist (LP Recensie)

Twee recente LP’s van het in Berlijn gevestigde Bohemian Drips, dat zich sinds 2011 richt op composities waarbij de plaats van opname een even grote rol speelt als de gecomponeerde muziek. De oprichters, Alexander Meurer en Fillipp Vingerhoets organiseren niet voor niets sinds 2017 het “Speicher” festival in de waterreservoirs van Berlin-Pankow. ‘Mountains Are Mountains’ van Berke Can Özkan en ‘Fischgeist’ van Tomoko Sauvage passen dan ook prachtig in het plaatje.

Özkan is een drummer, onder andere bekend van Konstrukt. Enige tijd geleden besloot hij echter solo verder te gaan, verzamelde in zijn tuin letterlijk al zijn slagwerk en de nodige elektronica om zich heen en begon te experimenteren. En dat blijkt beduidend meer dan alleen een drumstel. Opvallend aan de tien stukken is de enorme veelzijdigheid. In ‘The Shepherd’ creëert Özkan met behulp van gongs een Aziatische sfeer, naast een repetitief ritme. ‘Roots’, ‘Bow’ en ‘Mangrove’ sluiten qua stijl weer meer aan bij ambient, terwijl ‘Membrane’ en ‘Giant’s Sleep’ weer meer hebben van een geluidscollage. Met name in dit laatste stuk weet Özkan, de titel in gedachten, een mooie spanning te bouwen. Bijzonder is ook de afsluiter, het hypnotiserend repetitieve ‘Sonar’.

Tomoko Sauvage komt uit Tokyo, studeerde piano in New York en verhuisde in 2003 naar Parijs. Via Aanayampatti Genesan kwam ze de Jalatharangam op het spoor, een traditioneel instrument in de Hindoestaanse muziek, bestaande uit met water gevulde porseleinen bollen. Na wat experimenteren ontwikkelde ze haar eigen elektro-aquatic instrument dat ze onder andere inzette tijdens een concert in augustus 2019 in een voormalige watertank in het Berlijnse Prenzlauer Berg. Bijzonder aan deze locatie is de vrij lange nagalmtijd van 20 seconden. De bijzonder boeiende opnames verschenen onder de titel ‘Fischgeist’. In ‘Deluge’ horen we het water stromen, een lichte ruis. Tot zich ook andere geluiden bij ons aandienen, samen een ritmisch geheel vormend. In ‘Metamorphosis’ werkt Sauvage uitgebreid met de mogelijkheid die vibraties in de klank bieden. Prachtig zijn ook het zeer intieme ‘Flying Vessels’ waarin de nagalmtijd van deze locatie prachtig tot uiting komt en ‘Kinetosis Study’ waarin zeer hoge klanken en zeer lage op fascinerende wijze met elkaar in evenwicht worden gebracht. Als laatste klinkt ‘Exit’, waarin Sauvage zo te horen wederom perfect gebruik maakt van de bijzondere eigenschappen van deze locatie.

De albums zijn te beluisteren en te koop via Bandcamp:

Reacties zijn gesloten.