New Music Biennial 2019 (Download Recensie)

Enige tijd geleden kwamen bij NCM Recordings als downloads de opnames beschikbaar van de New Music Biennial 2019, een festival dat in juli vorig jaar plaatsvond in Londen en Hull en dat een mooi overzicht biedt van de ontwikkelingen in de hedendaagse Engelse muziek. Een festival ook dat zich niet beperkt tot de geijkte componisten, maar ook een podium biedt aan musici die we kennen uit de wereld van de experimentele pop. Op alle twintig bijdragen ingaan is geen doen maar een aantal composities wil ik hier wel voor het voetlicht brengen.

Allereerst moet hier ‘Panopticon’ worden genoemd van David Fennessy, uitgevoerd door Psappha en het Hebrides Ensemble. Het stuk is met name bijzonder vanwege de cembalo, een instrument dat we niet zo vaak horen in de hedendaagse gecomponeerde muziek. Fennessy schreef een zeer ritmisch, maar ook hallucinerend stuk voor primair dit instrument waarin de patronen als de branding opkomen en uitdoven, telkens weer. Bijzonder is ook het laatste deel waarin het geluid van de cembalo wel wat weg heeft van dat van de pedal steel gitaar en dat ook qua sfeer iets heeft van folk. Al even meeslepend klinkt ‘Ambhas’ van Arun Ghosh, in een prachtige uitvoering door de City of Hull Youth Symphonic Wind Band. ‘Ambhas’ is sanskriet voor ‘water’. Een terechte titel want dit stuk stroomt, zowel in het zinderende eerste deel, het klassiek harmonieuze tweede deel, als in het ronduit swingende derde deel. Een prachtige synthese tussen westers en oosters.

Portretten van de deelnemende componisten.

Geheel in de klassieke traditie staat ook ‘She Who’ van Jessica Curry. Een zeer aanstekelijk koorwerk, hier voortreffelijk gezongen door het National Youth Chamber Choir, onder leiding van Ben Parry. Twee teksten van de Amerikaanse feministe Judy Grahn diende als basis voor dit stuk: “written at a time where women are questioning the world they have been told to accept, reconsidering history and community, and celebrating the power of the female.”

Zoals gezegd ging het tijdens de New Music Biennal niet alleen om componisten actief binnen de wereld van de hedendaagse gecomponeerde muziek, Zo zocht componist en fiddler Aidan O’Rourke voor zijn ‘365: Stories and Music’ aansluiting bij de folk. Hij gebruikte verhalen van de Schotse schrijver James Robertson als basis en schreef daar muziek bij, uitgevoerd door hemzelf en door Kit Downes op harmonium. Het resultaat is een prachtig stuk hedendaagse folkmuziek. Ook Matthew Barnes, beter bekend onder zijn alias Forest Swords, bewandelt andere wegen. Bekend geworden door zijn samenwerkingen met Massive Attack en Bjork komt hij hier met een stuk waarin hij ambient vermengt met veldopnames tot een onverwachts klassiek aandoend stuk. Elizabeth Bernholz is eveneens iemand die zich in diverse muzikale werelden thuis voelt. Middels haar construct Gazelle Twin tast zij sinds 2009 muzikale grenzen af. Voor dit festival componeerde ze het indrukwekkende ‘The Power and the Glory’ dat wordt uitgevoerd door het BBC Concert Orchestra, onder leiding van André de Ridder. Doet het eerste deel nog sacraal aan, het tweede deel verraadt de pop invloeden.

Bekijk hier een korte impressie van het festival:

Reacties zijn gesloten.