Miniatures for Bass Clarinet (Download Recensie)

7620Als docent basklarinet aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen had Fie Schouten behoefte aan goede solo stukken, op een niet al te complex niveau, voor basklarinet. Die zijn er namelijk vrijwel niet. Maar nu dus wel, want als onderdeel van het basklarinet festijn dat op dit moment plaatsvindt is er een boek met composities gepubliceerd door Donemus en zijn alle stukken gespeeld door Schouten en te beluisteren via Soundcloud. Het zijn allemaal nieuwe composities, miniaturen, waarbij een deel stamt uit 2014 en een deel uit 2015.

Het is wel zo toepasselijk dat het album begint met een ingetogen stuk van Mathilde Wantenaar met de mooie titel ‘Dwalende Melodie’ waarin Wantenaar uitgebreid de klank van het instrument aftast. In ‘Interlude for Fie’ spreekt componist Klas Torstensson een nog breder gamma aan mogelijkheden van het instrument aan en op enerverend ritmische wijze laat hij het hele bereik van het instrument tot klinken komen. ‘Calling’ van Calliope Tsoupaki stelt weer andere eisen aan de uitvoerder. Hier ligt het accent op de intensiteit van het spel en de dosering van de klanken. Schouten slaagt erin door middel van het effectief inzetten van de voorgeschreven stiltes om in dit stuk de vereiste spanning op te bouwen bij het spelen van de repeterende patronen. ‘Tõmba, Tõmba’ van Tobias Klein begint aanvankelijk ritmisch in een bijna tribale sfeer maar mondt al snel uit in een uitgebreide klankverkenning waarin het juist draait om het vinden van de juiste nuances.

Beluister hier ‘Tõmba, Tõmba’:

In het experimentele ‘Octave Cycle’ jongleert Jorrit Dijkstra als componist op overtuigende wijze met de noten, kort en lang aanhouden, hoog en laag spelen. In steeds wisselende combinaties toont hij ons waar de basklarinet toe in staat is. Over ‘Riassunto’ van Ig Henneman, dat door Schouten ook op Henneman’s verjaardag werd gespeeld, schreef ik enige tijd terug: “Ook in deze compositie horen we een kleurrijk componist die het volledige register van het instrument op een speelse wijze benut”. Nu dit stuk nogmaals beluisterd kan worden, in combinatie met andere stukken, valt vooral op hoe ritmisch dit stuk is.

Beluister hier ‘Riassunto’:

Ook het stuk ‘Epigrammi su Giotto’ van de Spanjaard Jose Carlos Villena is in dit boek opgenomen. Hij won de wedstrijd die Schouten had uitgeschreven voor componisten tot 30 jaar om een miniatuur voor basklarinet te schrijven. Het stuk werd uitgevoerd door Schouten bij de start van het Basklarinet Festijn in het Muziekhuis, Utrecht op 17 januari tijdens een Gaudeamus concert. Villena schreef zelf over dit stuk: “The piece consists of five small pieces. Each one has got a connection with one fresco, which were painted by Giotto in the Capella degli Scrovegni in Padua. Like al latin Epigram, each movement has been elaborated from among them”. Eerder schreef ik over het spel van Schouten: “(ze) speelt het met veel gevoel en passie en weet de sfeer van deze prachtige kapel over te brengen”.

‘Late Night Radio’ van David Dramm is het meest experimentele stuk. Fragmenten van gesprekken op de radio en ruis worden op creatieve wijze vermengd met een springerige klarinetsolo.

Beluister hier ‘Late Night Radio’: