Pete Harden – Precious Metals (CD Recensie)

a3645869185_10De Britse componist Pete Harden kwam ooit naar Nederland om te gaan studeren bij Louis Andriessen en Richard Ayres, bleef hier hangen en was als gitarist één van de oprichters van Ensemble Klang waarvan hij tevens artistiek leider is.

Met ‘Precious Metals’ ligt er inmiddels nu ook een Cd met zijn composities gespeeld door het ensemble.

Dat Harden bij het componeren beïnvloed is door de componisten die hij speelt met zijn ensemble is evident, dat is het lot van die componisten die er ook nog een carrière als uitvoerder op na houden. Zelf zegt hij hierover in een interview met Oscar Bettison (in het Cd boekje): “So I’m constantly in dialogue with composers and music of which I have a great passion – and I can’t suggest that my own music remains unaffected by that dialogue. In that regard, all the composers I’ve worked with have ‘changed’ me somehow – but in addition to all those pieces and composers I can still add a good few.”

fiona-hall-3-eden-tins
Werk van Fiona Hall, uit sardineblikjes, dat Harden inspireerde

De visueel ingestelde Harden liet zich bij de stukken op dit album inspireren door het werk van de beeldende kunstenaars Richard Serra en Fiona Hall. Beiden creëren ruimtelijke kunst waarin metaal in al zijn gedaantes een belangrijke rol speelt. Naar analogie nodigt Harden ons uit en de titel ‘Precious Metals’ drukt dat uit, zijn stukken als metalen platen te zien, gemaakt van diverse soorten metaal, in diverse stadia verkerend. De muziek is ernaar,

In de twee delen van ‘Guiyu Guitars’, ‘Upstream’ en ‘Downstream’ verwijst Harden naar het Chinese plaatsje Guiyu waar zich een enorme vuilstortplaats bevindt. In die stukken produceert Harden een stroom van repeterend geluid waarbij ‘Downstream’ als het ware ‘Upstream’ recycled door het te laten bestaan uit fragmenten van het eerste stuk. En net als bij die sculpturen van Serra en Hall kun je als het ware om het stuk heen lopen, het vanuit diverse gezichtspunten ‘bekijken’ en het ‘zien’ veranderen.

Een gevolg van de aanpak van Harden om zijn muziekstukken als sculpturen te zien, is dat de stukken niet zo zeer opvallen vanwege hun melodie of harmonie, die ontbreekt meestal, maar vooral vanwege de muzikale textuur. In Harden’s woorden: “The idea of music as research, or sonic exploration is something which I strongly sympathise, so abstract concepts are really important to me. I like music that’s enigmatic, that as a listener you’re not always sure what it’s asking of you.” In ‘Forming a Petal from a Piece of Metal’ creëert Harden eveneens spanning door te werken met herhaling. Alleen hier op een veel lager tempo. Als ademhalen, telkens gevolgd door een kort moment van stilte. Gaandeweg verandert het stuk van klankkleur, mede dankzij het uitgebreide instrumentarium van het ensemble.

‘Steel Wounds & Beaten Sounds’ bouwde Harden rondom een ritmische puls van het keyboard. De spanning tussen de monotone puls en de dynamische fragmenten waar Harden het stuk mee verrijkt, verleent het stuk een aangename spanning. ‘Berlin Bells’ tenslotte is wellicht wel het lastigste stuk daar iedere musicus zijn eigen partituur heeft en optimale vrijheid om het eigen deel te timen. Goed luisteren naar elkaar is dus geboden. Ensemble Klang is hier natuurlijk in het voordeel, Harden en zijn mede musici kennen elkaar door en door. Maar zoals Harden terecht opmerkt moet ieder ensemble dit kunnen.

Het neemt niet weg dat Ensemble Klang zo langzamerhand, sinds de oprichting in 2003, is uitgegroeid tot een vaste waarde in de internationale uitvoeringspraktijk van hedendaags gecomponeerde muziek. ‘Precious Metals’ bevestigt deze status beslist en het ensemble voegt met deze Cd een nieuwe parel toe aan een nog steeds groeiende ketting opnames.

Het album is te beluisteren en te koop via Bandcamp: