Udo Schindler & Naoto Yamagashi – Transcontinental Dialogues / Udo Schindler, Eric Zwang Eriksson & Erwin Rehling – Ritual Sound Exposure / Udo Schindler, Eric Zwang Eriksson & Ardhi Engl – ImproX #1_Sound Poems to the Risk (Download / CD Recensie)

Ik raakte ooit in contact met de muziek van Udo Schindler via de bassist Meinrad Kneer. Het was de bedoeling om snel iets meer mee te doen met Schindlers muziek, maar zoals dat soms gaat, het kwam er maar niet van. Tijd dus om de schade maar eens in te halen en aan deze bijzondere improvisator aandacht te besteden. Allereerst valt daarbij het grote aantal instrumenten op dat deze musicus beheerst. Al is zijn primaire instrument de klarinet – en dan allemaal tot aan de contrabasklarinet aan toe – we horen hem ook regelmatig op diverse saxofoons, het nodige koper van cornet tot tuba en op elektronica. Verder valt op dat Schindler het liefst in kleine bezettingen werkt. Vaak horen we duo’s of trio’s. Zo ook in dit eerste deel van wat een uitgebreid portret wordt en waar ik hem allereerst koppel aan een serie percussionisten.

(meer…)

Lees verderUdo Schindler & Naoto Yamagashi – Transcontinental Dialogues / Udo Schindler, Eric Zwang Eriksson & Erwin Rehling – Ritual Sound Exposure / Udo Schindler, Eric Zwang Eriksson & Ardhi Engl – ImproX #1_Sound Poems to the Risk (Download / CD Recensie)

Erik Friedlander ‘The Throw’ (Concert Recensie)

De Singer, Rijkevorsel – 30 oktober 2024

Mark Helias en Erik Friedlander. Foto’s Jef Vandebroek

Cellist Erik Friedlander ken ik hoofdzakelijk van zijn deelname aan de nodige projecten van John Zorn, zoals het Masada String Trio en het Bar Kohkba Sextet. Gisterenavond zag ik hem echter bij De Singer als leider van zijn eigen kwartet The Throw, verder bestaand uit pianist Uri Caine, bassist Mark Helias en drummer Ches Smith. Ja, voor minder doet Friedlander het niet. Op zijn website haalt hij een citaat aan van Virginia Woolf: “What is the meaning of life? That was all – a simple question… The great revelation perhaps never did come. Instead, there were little daily miracles, illuminations, matches struck unexpectedly in the dark”. Een citaat dat onverkort van toepassing is op de muziek die tijdens dit concert klinkt en waarin Friedlander een ode brengt aan het gewone. Een citaat dat op diverse momenten ook terug komt in de titels van de stukken. Het kwartet speelt zowel ‘The Great Revelation’ als ‘Little Daily Miracles’. (meer…)

Lees verderErik Friedlander ‘The Throw’ (Concert Recensie)

Raven Chacon – A Worm’s Eye View from a Bird’s Beak / Rift Variations: Collaborative Video Works (Boek / Tentoonstellingsrecensie)

Onlangs had ik het hier aan de hand van twee boeken over eco-musicologie. Een prachtig voorbeeld van deze wijze van kijken naar muziek vormt de Amerikaanse componist en kunstenaar Raven Chacon. Allereerst al vanwege het feit dat deze componist onderdeel is van één van de inheemse volkeren van de VS: de Navajo/Diné. Iets dat er alleen al voor zorgt dat hij op een compleet andere wijze naar de wereld kijkt dan wij westerlingen geneigd zijn. Dat uit zich ook in zijn bijzonder diverse werk waarin de grondbeginselen van eco-musicologie volop tot uiting komen. Het blijkt sterk uit het recent bij Sternberg Press verschenen boek ‘A Worm’s Eye View from a Bird’s Beak’, met een eerste overzicht van zijn werk in boekvorm, maar ook uit de tentoonstelling die op dit moment te zien is bij STUK in Leuven, met als titel ‘Rift Variations: Collaborative Video Works’ en die ik mee kon pakken tijdens mijn bezoek aan het Transit Festival.

(meer…)

Lees verderRaven Chacon – A Worm’s Eye View from a Bird’s Beak / Rift Variations: Collaborative Video Works (Boek / Tentoonstellingsrecensie)

LDL – In the Endless Wind / The Workers – Saarbrücken (CD Recensie)

Gisteren kwamen hier duo opnames van saxofonist Urs Leimgruber voorbij, vandaag vul ik dat aan met die van het LDL Trio, ofwel Leimgruber, pianist Jacques Demierre en Thomas Lehn op analoge synthesizer en van het kwartet The Workers, naast Leimgruber bestaand uit saxofonist Omri Ziegele, bassist Christian Weber en drummer Alex Huber. ‘In the Endless Wind’ en ‘Saarbrücken’ zijn de laatste albums van deze projecten, beiden verschenen bij Wide Ear Records. En op beiden albums is Leimgruber wederom te horen op de sopraansax, duidelijk zijn lievelingsinstrument

(meer…)

Lees verderLDL – In the Endless Wind / The Workers – Saarbrücken (CD Recensie)

Urs Leimgruber – Air Volume 2 (Cd Recensie)

De komende twee dagen sta ik stil bij de vermaarde Zwitserse saxofonist Urs Leimgruber, Vandaag komt in het kader daarvan het tweede deel van het bij Creative Works Records verschenen ‘Air’ aan bod, bevattende drie duo sets, verspreid over even zoveel Cd’s. We horen Leimgruber, tijdens alle sessies op sopraansax, met bassiste Joëlle Léandre, Magda Mayas op clavinet en stemkunstenares Dorothea Schürch, ook te horen op een zingende zaag. Morgen komen aansluitend Cd’s aan bod, waarin deze saxofonist te horen is in trio- en kwartetbezetting.

(meer…)

Lees verderUrs Leimgruber – Air Volume 2 (Cd Recensie)

Koninklijk Concertgebouworkest – Arnold Schönberg (Concert Recensie)

Concertgebouw, Amsterdam – 25 oktober 2024

Totaalbeeld tijdens de uitvoering van ‘Erwartung’. In het midden sopraan Sara Jakubiak. Foto’s Milagro Elstak

Stond ik gisteren hier nog stil bij de verjaardag van Charles Ives, 20 oktober, vandaag sta ik stil bij die van Arnold Schönberg, 24 september, die herdacht wordt door het Koninklijk Concertgebouworkest, onder leiding van Ryan Wigglesworth. Het geboortejaar was hetzelfde: 1874, honderdvijftig jaar geleden dus. Beiden speelden een grote rol in de ontwikkeling van de hedendaagse gecomponeerde muziek, maar daarmee heb je de overeenkomsten dan ook wel zo’n beetje gehad. En waar Ives zo ongeveer zijn hele leven in de marges heeft moeten opereren, stond Schönberg vol in de schijnwerpers. Wat overigens geenszins wil zeggen dat iedereen dol was op de nieuwe weg die hij formeel in 1908 in sloeg, die van de atonaliteit.

(meer…)

Lees verderKoninklijk Concertgebouworkest – Arnold Schönberg (Concert Recensie)

Ives Ensemble – Portret Charles Ives (Concert Recensie)

Muziekgebouw aan ’t IJ, Amsterdam – 24 oktober 2024

Het Ives Ensemble. Foto: website ensemble

Afgelopen zondag was het honderdvijftig jaar geleden dat de Amerikaanse componist Charles Ives werd geboren. Eén van de meest originele en baanbrekende componisten uit de geschiedenis van de muziek en één van de meesters die eind negentiende, begin twintigste eeuw de muzikale wereld danig op hun kop zette. In tegenstelling tot Arnold Schönberg – die ruim een maand eerder het levenslicht zag, iets wat vanavond door het Concertgebouworkest wordt herdacht – kwam de erkenning in zijn geval pas laat. In 1986, ook al weer bijna veertig jaar geleden, richt pianist John Snijders met een aantal geestverwanten het Ives Ensemble op, in eerste instantie om die parels in het kamermuziekgenre van Ives te kunnen uitvoeren, waarvan er ook vanavond zeven klinken in het Muziekgebouw aan ’t IJ.

(meer…)

Lees verderIves Ensemble – Portret Charles Ives (Concert Recensie)

Matthew Lovett – Ecologies of Creative Music Practice: Mattering Music / Aaron S. Allen & Jeff Todd Titon (red.) – Sounds, Ecologies, Musics (Boekrecensie)

Toen ik mij onlangs ging verdiepen in de term eco-musicologie had ik nog niet echt een duidelijk beeld van wat hier nu eigenlijk mee bedoeld wordt. Mijn eerste associatie was die met componisten of musici die werk maken dat is gelieerd aan de klimaatproblematiek of aan ecologische diversiteit. Twee recente boeken, het bij Routledge verschenen ‘Ecologies of Creative Music: Mattering Music’ van Matthew Lovett en het door Oxford University Press uitgebrachte ‘Sounds. Ecologies, Musics’, onder redactie van Aaron S. Allen en Jeff Todd Titon maken duidelijk dat dit beeld klopt, maar dat het lang niet het gehele verhaal is. Maar vraagt u mij nu om een eenduidige definitie dan moet ik het antwoord schuldig blijven, de ene musicoloog, Lovett bijvoorbeeld, rekt de grenzen veel verder op dan de anderen. Wat niet wil zeggen dat we niet tot een soort van antwoord kunnen komen.

(meer…)

Lees verderMatthew Lovett – Ecologies of Creative Music Practice: Mattering Music / Aaron S. Allen & Jeff Todd Titon (red.) – Sounds, Ecologies, Musics (Boekrecensie)

Beat Love Oracle, featuring Liang-yu Wang – Radical Risk (Cd Recensie)

 

Afgelopen weekend kreeg ik van componist Frank Nuyts, waarvan drie van zijn pianosonates werden uitgevoerd, zijn nieuwe album. Typisch Nuyts om ook met dit nieuwe wapenfeit weer eens de grenzen op te zoeken. Bij die drie sonates merkte ik al op dat hij in zijn werk niet alleen maar aansluiting zoekt bij roemruchte voorgangers binnen de klassieke wereld, maar ook graag winkelt bij andere stijlen als jazz en blues. Bij dit nieuwe album van zijn band Beat Love Oracle, hij noemt het ook een band en geen ensemble, is dat nog sterker het geval. ‘Radical Risk’  verscheen bij zijn eigen Hardscore.

(meer…)

Lees verderBeat Love Oracle, featuring Liang-yu Wang – Radical Risk (Cd Recensie)

Transit Festival – Deel 3 (Concert Recensie)

Stuk, Leuven – 20 oktober 2024

Juliet Fraser in ‘Plans for Future Operas’. Foto’s Evy Ottermans

Als deze derde dag van het Transit Festival één ding duidelijk maakt dan is het wel hoe groot de zeggingskracht van hedendaags gecomponeerde muziek kan zijn. Op zo’n dag als deze begrijp ik eigenlijk niet goed waarom niet gewoon iederen dol enthousiast is over dit genre. De zes componisten waarvan vandaag werk klinkt, Øyvind Torvund, Joanna Bailie, Saska Venegas, Annelies Van Parys, Ellen Jacobs en Kaija Saariaho slagen er stuk voor stuk in, ieder natuurlijk op zijn eigen wijze om de luisteraar aan zich te binden. Het overkoepelende thema daarbij is voor mij het begrip ’tijd’. Waarbij dingen horen als terugkijken en herinnering, maar ook zaken als afscheid nemen, met als meest ultieme in het geval van de dood. En valt u nog iets anders op in dit rijtje namen? Juist, vijf van de zes componisten zijn vrouwen. Dat was in de tijd toen de onlangs overleden Saariaho begon wel anders.

(meer…)

Lees verderTransit Festival – Deel 3 (Concert Recensie)