Sergio Cote Barco – Pink Noise(s) in Prime Numbers / Eric Wong – Cognitive Dissonance (CD Recensie)

Ook de Colombiaan Sergio Cote Barco en de Amerikaan Eric Wong maakten, net als Sergio Mence en Florian Wittenburg die hier gisteren voorbij kwamen, voor Edition Wandelweiser Records  een album waarin de elektronica centraal staat. Cote Barco realiseerde ‘Pink Noise(s) in Prime Numbers’, Wong bracht ‘Cognitive Dissonance’ uit. In beide gevallen gaat het om bijzonder experimentele en minimalistische albums waarbij de componisten zich louter tot de elektronica beperken.

Met ‘Pink Noise(s) in Prime Numbers’ stelt Cote Barco de luisteraar behoorlijk op de proef. Wat we horen is ruis, eerst heel zacht dan op een wat hoger volume en ook niet meer dan dat, het type album dus waarvan menigeen zich zal afvragen of dit nog onder muziek valt. En toch, er valt wel degelijk veel te genieten. Zo associeer ik deel één en met een constant stromend beekje, aan de oevers waarvan je kunt gaan zitten mijmeren en deel twee met windvlagen en stortbuien, van elkaar gescheiden door lange stiltes. Van progressie is er geen sprake, louter van verandering in het volume. Daarbij duurt het eerste deel een half uur, het tweede ruim veertig minuten en het derde vijf. Zo zijn we dus bijna anderhalf uur onderweg met ruis, alleen geschikt dus voor de doorzetters onder ons. Maar behoor je tot die groep en kun je je eraan overgeven, dan gaat er een grote rust van uit.

Wong werd geboren in Minneapolis, groeide op in Hong Kong, studeerde psychologie in Minnesota en woont inmiddels, zoals zo veel musici, in Berlijn. Veel informatie bevat het hoesje van de Cd niet, het meest belangrijke is dat de drie stukken op ‘Cognitive Dissonance’: ‘Spin Down’, ‘Blink’ en ‘Public Opinion’ gemaakt zijn met het software programma ableton live. Ze wijken onderling behoorlijk van elkaar af. Wordt ‘Spin Down’ gekenmerkt door levendig klinkende microtonale geluidsgolven, ‘Blink’ bestaat uit een hoge sinustoon die ruim een kwartier wordt aangehouden. Een stuk dat ook van Cote Barco had kunnen zijn. ‘Public Opinion’ zit een beetje tussen deze twee stukken in. Ook hier werkt Wong met een constante stroom ruis, geflankeerd door een geluid dat nog het meest lijkt op metalen belletjes. Maar het volume is hier hoger en door die belletjes krijgt de compositie iets meer kleur dan in ‘Blink’.

‘Cognitive Dissonance’ is te beluisteren en te koop via Bandcamp. Fragmenten van ‘Pink Noise(s) in Prime Numbers’ zijn te beluiteren via Edition Wandelweiser Records, de Cd’s zijn hier ook te koop: