The Touchables – Svart / Hvitt / Sheriffs of Nothingness – An Autumn Night at the Crooked Forest, Four Fireplaces (in Reality Only One) / MoE with Mette Rasmussen & Ikuro Takahashi – Painted (CD Recensie)

Tubaspeler Martin Taxt, gisteren besteedden we hier uitgebreid aandacht aan hem, treffen we ook aan in het nonet The Touchables, van multi-instrumentalist Ole-Henrik Moe en bassiste Guro Skumsnes Moe. Bij Conrad Sound verscheen onlangs ‘Svart / Hvitt’. Beide zijn ook te horen op twee andere albums die onlangs uitkwamen. Ole-Henrik vormt samen met violiste Kari Rønnekleiv (die eveneens deel uit maakt van The Touchables) Sheriffs of Nothingness dat voor SOFA Music ‘An Autumn Night at the Crooked Forest, Four Fireplaces (in Reality Only One)’ realiseerde en Guro Skumsnes Moe, die samen met gitarist Håvard Skaset MoE vormt, bracht samen met saxofoniste Mette Rasmussen en drummer Ikuro Takahashi ‘Painted’ uit bij Relative Pitch Records.

The Touchables is eigenlijk een duo, bestaand uit Guro Skumsnes en Ole-Henrik Moe. In 2019 maakten ze het hier ook besproken ‘The Noise is Rest’. Voor ‘Svart / Hvitt’ zochten ze uitbreiding tot een nonet, verder bestaand uit de eerder genoemde Martin Taxt op tuba, Kari Rønnekleiv op viool, (contra)basklarinettist Gjertrud Pedersen, de percussionistes Ane Marthe Sørlien Holen en Laura Marie Rueslåtten, bassist Magnus Skavhaug Nergaard en fluitiste en fagottiste Hanne Rekdal. Deze groep is nog het best te definiëren als een kamerorkest, of een ensemble voor hedendaagse muziek, waarbij de muziek het midden houdt tussen gecomponeerd en geïmproviseerd. Guro Skumsnes schreef een aantal etudes, Ole-Hendrik vermengde deze met microtonale instructies en het gezelschap produceerde een viertal klanklandschappen, met opvallend veel variatie. Klinkt het op sommige momenten zeer ingetogen, verstild en bijna niet eens verstaanbaar, op andere momenten wordt je verrast door zware, bijna industriële geluiden van de octobas, tot angstwekkende hoogtes aanzwellende geluidsgolven, of door een geluid dat veel wegheeft van een straffe bries. Afsluiten doen we in het vierde deel middels een indrukwekkende drone.

In het duo Sheriffs of Nothingness speelt Ole-Henrik Moe altviool en horen we, zoals reeds opgemerkt, Kari Rønnekleiv op viool. Op het volledig geïmproviseerde ‘An Autumn Night at the Crooked Forest, Four Fireplaces (in Reality Only One)’ brengen ze een ode aan het haardvuur, als de plek waar mensen samenkomen, verhalen met elkaar delen, of gewoon staren naar de vlammen. Dat het ook hier weer gaat om drone gerelateerde klanklandschappen, die net als die vlammen nergens heen gaan, zal u niet verbazen. Deze artiesten blijken daar het patent op te hebben. Overigens doet het geluid in het eerste stuk, ‘Hearth, Red Gloom, with Lot of Near-in’, mij vaak eerder denken aan een zwerm insekten dan aan een houtvuur. In ‘Muted Birch-Logs’ horen we de vlammen flikkeren. Eenzelfde effect heeft ‘Great Spruce-Log’, alleen dan meer uitgesproken en heftiger. In ‘Under-Ash Embers, with Hints of Green Light in Spectrum’ horen we het vuur op prachtige wijze nagloeien, al krijg ik ook hier de associatie met die insekten. Een onverwachte klankrijkdom op dit album, louter gemaakt met een altviool en een viool, je houdt het niet voor mogelijk.

‘Painted’ breekt met al wat we hierboven noemde, het toont de veelzijdigheid van Guro Skumsnes Moe. Want MoE, we constateerden het reeds bij het vorig jaar verschenen ‘Tolerancia Picante’, maakt geheel andere muziek: een broeierige combinatie van zeer stevige rock en free-jazz. Rasmussen bleek zich zo goed thuis te voelen bij MoE dat na het debuutalbum een uitgebreide tour volgde, waarbij ze de drummer Ikuro Takahashi in huis haalde en een nieuw album: ‘Painted’. Zeven stukken als een doorlopend verhaal: ’01 Favourite lungs breath out your tar complete the warriors heart testify if sound hits you 02 cuts your heart out I run so fast 03 I can´t carry my heart soul arrest the giant 04 echo will you sit by my side swallow my anger 05 my stones 06 I dont quarrel for the atmosphere periods at a time lungs are painted 07 painted painted painted painted painted painted painted painted painted painted painted’. Waarvan akte. Het gaat er ruig aan toe, gierende gitaren, een danig in het hoog piepende altsax, dreunend slagwerk, kortom een maalstroom aan klanken waarbij ons weinig rust wordt gegund. Iets wat we na al die klankwolken wel weer even konden gebruiken.

De albums zijn te beluisteren en te koop via Bandcamp: