Adrián Demoč – Hlaholika (CD Recensie)

Op ‘Hlaholika’, een album met vier stukken van de Slowaaks-Spaanse componist Adrián Demoč komen we ook weer eens het ensemble Apartment House tegen, een ensemble dat, zoals u inmiddels weet intensief samenwerkt met het eveneens Engelse Another Timbre en dat een niet te onderschatten rol speelt in het ontsluiten van nieuwe muziek. Verder horen we op dit album de studenten van de Janáček Academy of Music uit het Tsjechische Brno.

Dat Demoč blij is met dit album, “the musicians played all the pieces with great care and devotion”, verbaast ons dan ook geenszins, we zijn van dit ensemble niet anders gewend. Het is overigens ook niet de eerste keer dat ze werken van deze componist spelen, vorig jaar besteedden we hier aandacht aan ‘Žiadba’, waarin we tevens stilstonden bij de diverse achtergrond van deze boeiende componist. De titel van het nieuwe album, tevens de titel van het meest recente stuk op dit album, het is van vorig jaar, luidt ‘Hlahilka’, dat is Slowaaks voor Glagolitisch, de oudste Slavische taal. Maar het woord heeft ook associaties met bellen en klokken, iets dat we middels de klank van de piano zeker gewaar worden in dit boeiende stuk. Bijzonder is de afwisseling tussen de klank van de piano en de enigszins dreigende klankwolken die de strijkers en de klarinet produceren.

Foto: Jeff Beer

Met het uit 2019 stammende ‘Ma fin est mon commencement’ verwijst Demoč naar het gelijknamige stuk van de veertiende-eeuwse componist Guillaume de Machaut, waarvan de vorm hem inspireerde. Dat is duidelijk terug te horen, wat een aangename combinatie oplevert van traditie en moderniteit. Bijzonder daarbij is de wijze waarop de klank van de altviool, de klarinet en de piano hier met elkaar worden verweven tot een prachtige eenheid. Over het ontstaan van het derde stuk, ‘…mit Simon und Jürg (und Philip ist auch…)’ zegt Demoč: “in 2019 Slovak violinist Milan Paľa asked me for a piece for violin and double bass. During the writing process I had a dream where I was listening to ‘Circles and Landscapes’, Philip Thomas’s CD of piano works by Jürg Frey. I imagined the duo playing this piece with Philip’s piano sound doubling the music. So finally the piece received the title , and is scored for violin, double-bass and optional piano as a third instrument”, waarmee dit stuk volgens de componist ook meteen een homage is aan musici waar hij zich mee verwant voelt: Jürg Frey, Philip Thomas en Simon Reynell. Qua sfeer sluit dit wederom zeer ingetogen suk, ook stammend uit 2019, overigens prachtig aan op ‘Ma fin est mon commencement’.

In het laatste stuk op dit album, ‘Lešenie k zahĺbeniu’ horen we de studenten van de Janáček Academy of Music. Het is een wat ouder stuk, uit 2007, wat slechts één keer eerder werd uitgevoerd en dat met name opvalt door de vreemde bezetting van fluit, basklarinet, altsax, fagot, hoorn en percussie.

Beluister fragmenten van dit album via Bandcamp. Het album is ook hier te koop of rechtstreeks via Another Timbre.