Jeroen Malaise – Keyboard Works Part 1 (CD Recensie)

De Belgische pianist en componist Jeroen Malaise incorporeert in zijn eigen werk voor piano, waarvan onlangs een deel bij Et’cetera Records op Cd verscheen onder de titel ‘Keyboard Works Part 1’, niet alleen de gehele westerse klassieke muziek, maar laat ook invloeden toe uit de jazz en de muziek van de voormalige kolonie Congo. Malaise, als uitvoerend pianist en docent aan het conservatorium in Antwerpen als geen ander op de hoogte van wat er in het verleden is gecomponeerd, brengt hiermee een soort van ode aan wat zeker binnen de klassieke muziek geldt als het meest gebruikte instrument.

En waarmee kun je dan beter beginnen dan met ‘Etudes’, die korte composities waarmee leerlingen hun techniek kunnen oefenen en die in de loop van de tijd zijn uitgegroeid tot een genre op zich. Zes vinden we er terug op dit album, verdeeld over twee groepjes van drie. ‘Zone Blanche’ springt eruit met zijn fluisterzachte onderstroom en die paar hoge noten die de oppervlakte weten te bereiken, evenals ‘Mécanique Céleste’, naderend onweer verklankend. Voor de zes ‘Congo Echoes’ maakte Malaise gebruik van de traditionele melodieën in de muziek van de Aka, Baka, Mbuti en Batwa, volkeren uit de Democratische Republiek Congo en de aangrenzende landen. De vaak bedwelmende ritmiek, ‘Toi et Moi’ vormt hiervan een mooi voorbeeld, komt op de piano uitstekend tot zijn recht en Malaise laat hier horen hoe goed de muziek van twee uiteenlopende culturen met elkaar te vermengen is, een hoogtepunt van dit album. Meer moois vinden we in de vier ‘Easy Pieces’, speciaal geschreven voor kinderen, ze mogen eenvoudiger zijn dan gemiddeld, ze zijn zeker niet minder de moeite waard.

Karel Stulens, Foto: website componist

‘La Follia Mediterranea’, de ‘Radio Frequency Dances’, de zes ‘Digital Snippets’ en ‘Nacht(k)lang’ vormen een leuke afwisseling op dit album. In ‘La Follia Mediterranea’ horen we Malaise op de Clavichord, een instrument dat vooral bekendheid genoot in de zeventiende en achttiende eeuw. In de twee andere stukken speelt elektronica een belangrijke rol. Als uitgangspunt voor de drie ‘Radio Frequency Danses’ nam Malaise een drietal dansen, populair in de late Renaissance en Barok. De klanken van de piano en een mobiele telefoon vormen hier elkaars schaduw. Boeiende stukjes waarin Malaise heden en verleden op mooie wijze met elkaar integreert. En dan hebben we nog de ‘Digital Snippets’, die in blokken van twee door de Cd zijn verwerkt. Hiervoor gaf Malaise zijn Etudes uit handen aan componist Karel Stulens, die deze met elektronica te lijf ging en een geheel nieuwe muzikale wereld creëerde. Tot slot klinkt het paar ‘Ein Letztes Lied’ en ‘Nacht(k)lang’, waarbij die laatste de elektronische bewerking is van de laatste wegstervende noot van de eerste.

Bekijk hier live opnames van de zesde étude, ‘Mécanique Céleste’ en beluister ‘Toi et Moi’, één van de ‘Congo Echoes’ en de eerste twee ‘Digital Snippets’: