VEZEL – Dancing Beast / Yellowland / Orangeland / In Thin Ear (Streaming Recensie)

Van links naar rechts: Dodó Kis, Tobias Klein en Joske Koning. Foto: VEZEL

Tobias Klein is een veelzijdig musicus. Vanmiddag hoorde ik hem nog als onderdeel van Spinifex, met dat overdonderende nieuwe album ‘Beats the Plague’. En ik ken hem natuurlijk als basklarinettist en mede organisator van het basklarinetfestijn dat het laatste concert morgen in LantarenVenster in rook ziet opgaan. Maar als danser… Hij heeft nog meer talenten dan ik dacht. Maar VEZEL doet hem zijn grenzen verleggen. Iets dat ook geldt voor vocaliste, dichter, theater maakster en performance kunstenaar Joske Koning en voor blokfluittiste Dodó Kis. Samen produceren ze totaalkunst, op video vastgelegd door Eric de Clercq. Op Vimeo zijn er inmiddels vier korte films te zien, die hier aan bod komen.

Die dansende Klein vinden we in ‘Dancing Beast’. Licht achteroverhellend, beweegt hij zich als een slang op de noten van basklarinet, blokfluit en zang. Dan zien we in beeld “A Myth with a Hundred Heads” verschijnen, waarna we weer inzoomen op de zandvlakte bij avond, een aantal huizen in de verte, terwijl Kis de performance overneemt, wild wapperend met haar armen en tot slot mag Koning. Mooi zoals de dans, wat verderop het woord ‘Sweat’ oplevert, ja, dat krijg je ervan, wordt afgewisseld met de musici in hun meer normale rol. Gaandeweg wordt de muziek, sterk avantgardistisch, ook steeds heftiger. In ‘Yellowland’ zien we Koning in kostuum en met een grote zwarte pruik op, zittend op een stoel. Dat is niet ongewoon, de plek wel: een zandverstuiving aan de rand van een naaldwoud. Ze heeft een kopje in haar hand. Die beelden worden afgewisseld met beelden van vloeistof en de abstracte tekeningen die we daar soms in kunnen zien. De nadruk ligt in dit stuk op de gesproken tekst, de titel van het stuk wordt daarbij vaak herhaald, ondersteund door een ietwat mysterieuze geluidswereld. 

De video’s hebben een hoog surrealistisch gehalte en niet altijd is direct duidelijk wat er mee bedoeld wordt. Zo zien we in het relatief korte ‘Orangeland’ twee handen vol verf, die langzaam loslaat in een waterbad, terwijl Koning half zingt, half spreekt en zowel Kis als Klein heftige klanken uitstoten. In de meest recente video ‘In Thin Air’ ontbreken aanvankelijk de surrealistische beelden en zien we de drie musici naast elkaar. De titel kunnen we letterlijk nemen, de blokfluit en de basklarinet zijn hier media om de lucht kleur te geven. Opvallend daarbij is dat Kis aanvankelijk niet door haar mondstuk blaast, maar langs de gaten in het instrument. Koning beweegt daar in mee, soms meer pratend dan zingend. Tussendoor zien we beelden vanuit de lucht, eerst een berglandschap, dan de zee met windmolens in de verte. Een mooi stuk en muzikaal het meest interessante van de vier. 

Bekijk hier de video’s.