Fie Schouten – Figures / Louis Sclavis, Fie Schouten, Vincent Courtois & Guus Janssen – Live at ZomerJazzFietsTour 22 (CD / Download Recensie)

De komende dagen aandacht voor het koppel Fie SchoutenTobias Klein en dus voor de basklarinet. Het instrument waar deze twee musici zich sinds jaar en dag, onder andere door middel van het basklarinetfestijn, sterk voor maken. Schouten kwam hier recent nog voorbij, naar aanleiding van een optreden bij het Eindhovense PON, maar nu besteed ik aandacht aan haar nieuwste Cd ‘Figures’, verschenen bij Trytone, met daarop stukken van Klein, Calliope Tsoupaki, Theo Loevendie, Artur Kroschel en Bart Spaan en aan het alleen als download verkrijgbare ‘Live at ZomerJazzFietsTour 22’ waarop we haar ook horen improviseren, samen met mede klarinettist Louis Sclavis, cellist Vincent Courtois en Guus Janssen op piano en het orgel van de kerk.

In het prachtige ‘Pore’ van Klein, het openingsstuk van ‘Figures’ horen we maar liefst drie contrabasklarinetten, in handen van Schouten, Klein zelf en Jelte Althuis, iemand waar Schouten vaak mee samenspeelt en Henny Heikens op orgel. Dat we hier grossieren in donkere tinten behoeft dan ook niet te verbazen. De achtergrond van Klein in meer jazz georiënteerde richting is eveneens goed terug te horen in dit redelijk melodische stuk. Bijzonder is ook ‘Black Moon’ van Tsoupaki, waarin we Schouten horen met de bariton Berend Eijkhout, mooi is de wijze waarop Tsoupaki hier het geluid van de basklarinet vermengt met dat van deze menselijke stem, tot één boeiend, sterk weemoedig geheel. Loevendie componeerde ‘Duo’, een stuk voor solo basklarinet ooit voor Harry Sparnaay, de man die in Nederland de basklarinet binnen de gecomponeerde muziek op de kaart heeft gezet. Een prachtig stuk waarin Loevendie de solist optimaal uitdaagt. Zowel ‘Dualisme’ van Kroschel als ‘Oever’ van Spaan werden speciaal voor Schouten geschreven. In het eerste stuk horen we haar samen met Goska Isphording op klavecimbel, de klanken vormen een fragiel evenwicht en in het tweede stuk met pianiste Keiko Shichijo en celliste Eva van de Poll. En ook in dit stuk is het met name de harmonie die opvalt.

De opnames gemaakt tijdens de ZomerJazzFiets tour, 2022, beginnen met het ruim zes minuten durende ‘Ground 6 ‘FIE’ van Loevendie, uitgevoerd ter gelegenheid van zijn tweeënnegentigste verjaardag. Een mooi melodisch stuk, waarin we – zoals dat eerder het geval was met het stuk van Klein – ook Loevendie’s achtergrond in de jazz terug horen. Het wordt gevolgd door het mooi ingetogen ‘O mistris myne’ van Janssen, waarin het kwartet een prachtig harmonisch evenwicht bereikt.  Gaandeweg gebruikt het kwartet dit om over te stappen op improvisatie, waarbij de harmonie langzaam overgaat in het meer vrijere werk. Basklarinetten ontsporen nu, de snaren van de cello kraken en Janssen creëert krachtige klankwolken op het orgel. Maar later is er ook weer volop ruimte voor spannende ritmes, melodische fragmenten en ongekende virtuositeit.

Beide albums zijn te beluisteren en te koop via Bandcamp: