New European Ensemble – Huiskamerconcerten (Concert Recensie)

Niet leuk zo’n concertloze periode al geeft het mij wel de gelegenheid eens die achterstand in Cd’s weg te werken. Natuurlijk zou ik ook streams kunnen gaan recenseren, we worden ermee overvoert, maar dat laat ik graag aan anderen over. Een regel waar ik nu direct van ga afwijken, want het New European Ensemble moet nu toch echt een keer in de schijnwerpers. Zij zijn, met reeds 16 prachtige concerten, kampioen streamen. Een karrenvracht aan stukken voor kleine bezetting, met regelmatig bijzondere en onverwachte keuzes, kwam er de afgelopen weken voorbij.

Daarom vandaag zo maar wat uitgepikt uit die meer dan zestien uur muziek die ze ons al hebben voorgeschoteld. Ik begin met de vijftiende, die van 5 juni. Daarin onder andere de ‘Sonate voor fluit en klavier’ van de in 1943 in Sobibór omgekomen Leo Smit. Hij schreef dit stuk vlak voordat hij werd opgepakt en getransporteerd. Bijzonder is vooral het opvallend moderne derde deel ‘Allegro moderato’.  Fluitiste Felicia van den End en pianist Daan Treur spelen het met overgave, iets dat overigens ook geldt voor ‘Sonata da Camera, opus 42’ van Marius Flothuis uit 1942, een componist die eigenlijk nagenoeg niet meer wordt gespeeld. Een nieuwlichter was Flothuis geenszins, maar hij wist wel hoe je goede harmonieën bouwt. Beluister dat langzame ‘Candenza’ waar het stuk mee aanvangt, of het trieste ‘Lamento’ en u weet wat ik bedoel. Verder in dit concert het boeiende  ‘Aanloop en sprongen’ van Louis Andriessen uit 1961, waarin fluit, hobo (Christopher Bouwman) en klarinet (James Meldrum) een boeiend samenspel aangaan.

Veel hedendaags ook in het twaalfde concert dat begint met Emlyn Stam die de Candenza voor solo altviool van de onlangs overleden Krzysztof Penderecki speelt. Terecht wijst Stam op de moeilijke omstandigheden waarin Penderecki, Polen in de jaren ’80, verkeerde toen hij dit stuk componeerde. Een intense klaagzang, prachtig vertolkt door Stam. Ook heel bijzonder: percussionist Pepe Garcia ritmisch in de weer met een paar dames pumps in Mayke Nas’ ‘Cinderella’. In het elfde concert spelen klarinettist James Meldrum, violiste Rada Ovcharova en pianiste Hanna Shybayeva het Trio voor klarinet, viool en piano van Aram Khachaturian, een stuk uit 1932. Een bijzonder lyrisch stuk met prachtige partijen voor zowel de klarinet als de viool, waarin de componist op mooie wijze kunst-  en volksmuziek aan elkaar verbindt. Tot slot hier nog een stuk uit het zevende concert: Het uit vijf delen bestaande ‘Bukolki’ van de Poolse componst Witold Lutosławski, voor altivool en cello en gespeeld door Emlyn en Willem Stam. En ook Lutoslawski vermengt in dit stuk de westerse kunstmuziek met de volksmuziek, in dit geval natuurlijk de Poolse.

Niet alleen de muziek is bijzonder, ook de presentatie laat niets te wensen over. De stukken worden duidelijk aangegeven op You Tube en Emlyn Stam, artistiek leider, leidt ieder concert uitgebreid in. Alle concerten zijn hier nog steeds te beluisteren.