V.A. – r I ɘ / Boban Ristevski + Ocupied Head – The Secret Teachers …(Тајните учители) / Gintas K – The Ways (CD Recensie)

Iedere zomer organiseert Sascha Stadlmeier, vaak ook werkend onder zijn alias EMERGE, van Attenuation Circuit in de thuisbasis Augsburg het re:flexions sound-art festival. Zelfs vorig jaar lukte dat, weliswaar in afgeslankte vorm en ook dit jaar staat het weer op de planning. Opnames van de 2020 editie verschenen onlangs ook op Cd: ‘r I ɘ’, met daarop vijf stukken waarin diverse musici de samenwerking zochten. Van een aantal van deze musici verschenen inmiddels ook nieuwe albums. Boban Ristevski en Occupied Head, ofwel Dieter Mauson, maakten samen ‘The Secret Teachers …(Тајните учители)’, eveneens verschenen bij Attenuation Circuit en Gintas K realiseerde in eigen beheer ‘The Ways’.

‘Human Interbreeding’ heet het eerste stuk op ‘r I ɘ’, (hoe spreek je dit uit?), waarop we Bu.d.d.A., Chris Sigdell en Stadlmeier zelf horen, samen met trompettist Fabio Fabbri en Hosihko Yamane. Bu.d.d.A. kwam hier eerder voorbij met ‘All Der Gute Dinge Drei’, waarbij ons toen met name het duistere, industriele karakter opviel. Dat is er nu zeker ook, maar door de samenwerking met Fabbri, bijzonder hoe die hoge noten van zijn trompet de duistere wolken doorsnijden en Yamane is dit toch een geheel ander stuk. Occupied Head, Ristevski en Agente Costura, de laatste met een naaimachine in de weer, doen er in ‘Sudden Descent’ nog een schepje boven op en leveren industriële noise van prima kwaliteit. Gintas Kraptavičius horen we hier samen met Calinezka, het alias van Ścisław Dercz en Wilfried Hanrath in ‘Closer Musings’, een mooi subtiel klanklandschap creëerend, met een grote rijkdom aan bijzondere klanken. Lee Enfield, ofwel James Wyness horen we samen met Sabīne Moore, Waterflower en Peter Holzknecht, KOMPRIPIOTR in het spookachtige ‘Scare Up’. Duistere klanknevels doen je de rillingen over de rug lopen, alleen het ritmische patroon biedt enige verlichting. In het laatste stuk, ‘Ferch’ horen we Deep, Stefan Vetter en Bernd Spring en N, Hellmut Neidhardt, in een zeer ingetogen set, sfeervolle nevels trekken aan ons voorbij.

‘The Secret Teachers… (Тајните учители)’ ontstond coronaproof. Ristevski maakte zijn muziek thuis in Skopje, de hoofdstad van Noord-Macedonië, Mauser in het Duitse Hamburg. Samen leverden ze een zestal stukken op voor dit nieuwe album. Thema van dit album is de zielsverhuizing na de dood, zoals we dat tegenkomen in veel religies. De muziek in de zes stukken sluit daar prachtig op aan, en wijkt dus behoorlijk af van het hierboven genoemde ‘Sudden Descent’. De duistere nevels van de hoes horen we hier prachtig verklankt, een zekere kilheid maakt hier onderdeel van uit. Bijzonder is het vaag ritmische patroon in ‘The experience of ba while awake (Искуството на ба додека сме будни)’, met een aagename spanning tot gevolg. Spookachtige klanken horen we weer in ‘The law of three (Законот на три)’ en ‘Cryptic legacy (Криптичко наследство)’, waarbij in het tweede stuk ook het slepenede ritme weer opvalt. Met het vrij duistere ‘What lies ahead of us (Што се протега пред нас)’ naderen we het einde van het album: het spannende ‘Transformation (Преобразба)’.

‘The Ways’ van Gintas K is een totaal ander album. Allereerst ontbreekt het verhalende element, zowel qua inspiratie als qua muziek. De muziek van Kraptavičius is daar veel te onsamenhangend en fragmentarisch voor. We noteerden dat reeds eerder, bijvoorbeeld aan de hand van ‘Amnesia’, dat ik omschreef als een “bizar klanklandschap…vol botsende interacties”. We kunnen dit etiket zonder meer ook toepassen op het bijzonder creatieve ‘The Ways’ dat geheel live op de computer werd gemaakt zonder bewerkingen achteraf. Speelse geluiden, plopjes en bliepjes, origineel vormgegeven toonladders, heftige noise erupties en onverwacht ritmische patronen, kortom een bont spectrum aan onalledaagse klanken. Hoogtepunt is zonder meer het sterk percussieve ‘Another Way #2’ waarin Gintas K zijn meesterschap vol in de schijnwerpers zet. 

De albums zijn te beluisteren en te koop via Bandcamp:

Reacties zijn gesloten.