Espen Berg – The Hamar Concert / Water Fabric / A Tonic for the Troops – Realm of Opportunities (CD Recensie)

Eén van de meest spraakmakende pianisten binnen de jazz van dit moment is de Noor Espen Berg. In augustus vorig jaar besprak ik hier zijn soloalbum ‘The Trondheim Concert’, inmiddels opgevolgd door ‘The Nidaros Concert en ‘The Hamar Concert’, alle drie verschenen bij NXN. Die laatste nam Berg op in het Hamar Kulturhus en staat hier vandaag centraal, naast twee Cd’s die verschenen bij Odin. Met een sextet bestaande uit trompettist Hayden Powell, violiste Harpreet Bansal, altvioliste Ellie Mäkelä, cellist Joakim Munkner en drummer Per Oddvar Johansen maakte hij ‘Water Fabric’ en als onderdeel van A Tonic for the Troops, een kwartet dat verder bestaat uit tenorsaxofonist Magnus Bakken, bassiste Ellen Brekken en drummer Magnus Sefaniassen Eide, horen we hem op ‘Realm of Opportunities’.

(meer…)

Lees verderEspen Berg – The Hamar Concert / Water Fabric / A Tonic for the Troops – Realm of Opportunities (CD Recensie)

Matthew Grigg & Friso van Wijck (Concert Recensie)

Plus Etage (A New Wave of Jazz), Baarle-Nassau – 27 april 2024

Matthew Grigg

We zijn al ongeveer een half uur onderweg tijdens de eerste set als ik voor het eerst iets hoor dat lijkt op gitaarspel, dat terwijl de Engelse gitarist Matthew Grigg, zoals gezegd, al enige tijd bezig is. Het kenmerkt in hoge mate dit concert in de Plus Etage, georganiseerd door Dirk Serries’ A New Wave of Jazz, waarin niets is wat het lijkt. Een drummer, de al even vrolijk buiten de hokjes kleurende Friso van Wijck en een gitarist, die alles doen behalve traditioneel drummen en gitaarspelen. Wat we dan wel krijgen: grenzeloze creativiteit, volop experiment en een breed scala aan geluiden die ik het ene moment eerder associeer met een wandeling door de natuur en het andere moment met een wandeling door een drukke stad.

(meer…)

Lees verderMatthew Grigg & Friso van Wijck (Concert Recensie)

Peter Orins – Dead Dead Gang / Trapeze – Level Crossing (CD Recensie)

Eerder deze week kwam ik te spreken over drummer Peter Orins, deel uitmakend van Kaze, naast de trompettisten Tatsuki Namura en Christian Provost en pianiste Satoka Fujii en zijn label Circum Disc. Daar verschenen in het afgelopen jaar nog twee albums waar hij op te horen is en die hier nog niet aan bod kwamen. De oudste is het onder eigen naam uitgebrachte ‘Dead Dead Gang’, waarop we Orins horen in gezelschap van vocaliste Maryline Pruvost, ook te horen op het Indiaas harmonium, pianiste Barbara Dang en Gordon Pym op elektronica. Enige maanden geleden kwam daar ‘Level Crossing’ bij van Trapeze, dat Orins vormt met saxofoniste Sakina Abdou, trombonist Matthias Müller en Joke Lanz achter de platenspelers.

(meer…)

Lees verderPeter Orins – Dead Dead Gang / Trapeze – Level Crossing (CD Recensie)

Satoko Fujii – Torrent / Natsuki Tamura & Jim Black – NatJim (CD Recensie)

Ter afsluiting van een drieluik gewijd aan de muziek van de Japanse pianiste Satoko Fujii hier aandacht voor het bij Libra Records verschenen ‘Torrent‘, Fujii’s negende soloalbum, de registratie van een concert, gegeven in oktober 2022 en georganiseerd door goede vriend Mitsuri Itani. Een eerder door hem georganiseerd concert leidde tot ‘Solo’. “This time, I wanted to play totally different,” zegt Fujii zelf over het verschil tussen ‘Torrent’ en ‘Solo’ “I didn’t decide anything in advance—I just went on stage and played. None of the pieces had names when they were played. I named them later. Somehow I ended up giving them all titles suggesting travel or a voyage by sea”.
Verder hier aandacht voor het bij Libra Records nog te verschijnen ‘NatJim’, waarop we haar partner, de trompettist Natuski Tamura, ook lid van Kaze dat hier eerder voorbij kwam, horen met de drummer Jim Black.

(meer…)

Lees verderSatoko Fujii – Torrent / Natsuki Tamura & Jim Black – NatJim (CD Recensie)

Satoko Fujii – Jet Black / Trio SAN – Hibiki (CD Recensie)

Vandaag twee trio albums van pianiste Satoko Fujii. Bij haar eigen Libra Records verscheen ‘Jet Black’, waarop we haar horen met bassist Takashi Sugawa en drummer Ittetsu Takemura, met wie ze eerder ‘Moon on the Lake’ uitbracht en bij Jazzdor Records zag ‘Hibiki’ het licht, het debuut album van Trio SAN, verder bestaand uit vibrafonist Taiko Saito en drummer Yuko Oshima.

(meer…)

Lees verderSatoko Fujii – Jet Black / Trio SAN – Hibiki (CD Recensie)

Kaze – Unwritten / Kaze & Ikue Mori – Crustal Movement (CD Recensie)

De komende dagen besteed ik hier aandacht aan pianiste Satoko Fujii. Allereerst aan de hand van twee albums van haar kwartet Kaze, verder bestaand uit haar partner en trompettist Natsuki Tamura, trompettist Christian Provost en drummer Peter Orins. Vanwege die laatste zijn de albums ook altijd een samenwerking tussen Fujii’s Libra Records en Orins’ Circum Disc. Daar verschenen de afgelopen tijd ‘Unwritten’ en ‘Crustal Movement’, waarbij we op die laatste als gast Ikue Mori horen op elektronica. Dat is overigens niet de eerste keer; ze maakten gezamenlijk eerder het ook hier besproken ‘Sand Storm’.

(meer…)

Lees verderKaze – Unwritten / Kaze & Ikue Mori – Crustal Movement (CD Recensie)

Ronny DeCarlo – Fonque Nouveau / Koen Boeijinga – Dutch Mountain Tribe / Federico Calcagno Octet – Mundus Inversus (CD Recensie)

Ieder jaar stimuleert de Keep an Eye Foundation de jazz in Nederland middels Keep an Eye on the Records. De drie winnaars krijgen ieder de mogelijkheid om een jaar later te komen met een debuutalbum. Een goede manier om naamsbekendheid op te bouwen. Om daar een steentje aan bij te dragen komen de drie albums ook altijd hier aan bod. Dit jaar kwamen uit: ‘Fonque Nouveau’ van gitarist Roenik Roa Espinosa’s band Ronny DeCarlo, ‘Dutch Mountain Tribe’ van saxofonist Koen Boeijinga en ‘Mundus Inversus’ van klarinettist Federico Calcagno. De eerste twee albums verschenen bij Zennez Records, de derde bij Habitable Records. Ze komen in volgorde van groepsgrootte hier aan bod.

(meer…)

Lees verderRonny DeCarlo – Fonque Nouveau / Koen Boeijinga – Dutch Mountain Tribe / Federico Calcagno Octet – Mundus Inversus (CD Recensie)

Teus Nobel – After Hours (Concert Recensie)

De Bussel (Liever in de KluiZ dan ThuiZ), Oosterhout –  17 april 2024

Teus Nobel tijdens een eerder concert van dit trio. Foto’s: Marcel Schikhof.

We naderen reeds het einde van het concert bij Liever in de KluiZ dan Thuiz in het Oosterhoutse theater De Bussel als trompettist Teus Nobel een voor een jazzmusicus bijzondere standard aankondigt: ‘Little Wing’ van Jimi Hendrix. Gitarist Tim Langedijk en bassist Thomas Pol creëren een zompige, langzame blues, waarin Nobel met prachtig spel, hier op de bugel, kan excelleren. Opvallend hoe weinig noten Hendrix nodig had voor het overbrengen van zijn ideeën. Het is slechts één van de parels waar dit trio ons op trakteert. Ruimt een half jaar geleden verscheen Nobels laatste album ‘After Hours’, dat ook hier voorbij kwam, waarna het trio het afgelopen half jaar zo’n vijftig concerten gaf met de nodige stukken van dit album, aangevuld met ander werk.

(meer…)

Lees verderTeus Nobel – After Hours (Concert Recensie)

Sound of Europe Festival – Dag 2 (Concert Recensie)

Diverse locaties, Breda – 13 april 2024

Dareyn. Foto’s: Mischa Keijser

Dit Sound of Europe Festival, verspreid over twee dagen, laat ook mooi zien hoe de muziek in ons deel van Europa de afgelopen decennia steeds kleurrijker geworden is en hoe groot de invloed van diverse niet-westerse culturen op het muzikale landschap inmiddels is. De conservatoria dragen daar overigens in belangrijke mate aan bij. Studenten van over de gehele wereld weten Nederland steeds beter te vinden en hebben nogal eens de neiging na afloop te blijven hangen. Kijk maar naar de Amsterdamse jazz scene, die inmiddels voor een groot deel bestaat uit musici van over de gehele wereld. Die musici nemen instrumenten mee die we hier niet kennen, zoals de kemancheh en de kora en anders wel ritmes en maatsoorten die we hier niet gewoon zijn. Het kwam ook gisteren op de tweede dag van Sound of Europe weer prachtig samen.

(meer…)

Lees verderSound of Europe Festival – Dag 2 (Concert Recensie)

Sound of Europe Festival – Dag 1 (Concert Recensie)

Diverse locaties, Breda – 12 april 2024

Ambergris. Foto: Mischa Keijser

Categoriseren, ik zal niet de enige zijn die daar behoefte aan heeft. Hoe berg je anders die alsmaar uitdijende hoeveelheid Cd’s op. Pop, jazz, klassiek als hoofdcategorieën en daartussen weer subcategorieën, dat houdt de zaak overzichtelijk. Probleem is alleen dat steeds meer musici zich niet zo veel aantrekken van mijn behoefte en vrolijk grensoverschrijdend bezig zijn. Het Bredase Sound of Europe Festival biedt ze dezer dagen een podium. “Unexpected Crossover” kreeg het festival als ondertitel mee: “Het gaat om muzikanten die de gebaande paden verlaten en nieuwe elementen uit andere stijlen integreren. Improvisatie behoort daarbij altijd tot de kern”. En daar zit ik dan met mijn hokjes.

(meer…)

Lees verderSound of Europe Festival – Dag 1 (Concert Recensie)